Artykuły

Data publikacji: 2015-12-02          Autor: Viva         wyślij link e-mailem        

Co udaje „zdrową żywność”? - 5 najgorszych „zdrowych” przekąsek, z których należy zrezygnować! - cz. 1

 Co udaje „zdrową żywność”? - 5 najgorszych „zdrowych” przekąsek, z których należy zrezygnować! - cz. 1

Wiele osób pragnie zacząć żywić się według zasad prawidłowego żywienia. W tym celu zaczyna zwracać się uwagę na dobór produktów w diecie. Najczęściej widząc na opakowaniach, że środek spożywczy jest „fit” lub „light”, sięga się po niego, ponieważ wydaje się, iż jest wskazany w zdrowej diecie. Etykiety mogą być często mylące i coś co wydaje się produktem pełnowartościowym, nim nie jest, gdyż zawiera wiele syntetycznych substancji chemicznych. 

  1. Produkty bezglutenowe – obecnie „bezglutenowe” kojarzy się ze zdrowiem, czy na pewno? Niestety nie powinno sięgać się po tego typu produkty, jeśli nie ma się stwierdzonej celiakii lub nietolerancji na gluten. Dla przykładu płatki śniadaniowe bezglutenowe, zawierają mnóstwo innych niepotrzebnych dodatków jak duża ilość cukru, syropu glukozowo – fruktozowego, syropu kukurydzianego lub innych alternatywnych formy skrobi. Zatem posiadają więcej cech produktów wysokoprzetworzonych, niż „zdrowych”.

  1. Jogurty – to przede wszystkim dobre źródło białka, wapnia, który buduje kości oraz probiotków – wzmacniających odporność i poprawiających pracę jelit. Jednak obok tych wartościowych składników w jogurtach jest bardzo duża ilość cukru, sztucznych aromatów i barwników. Według The Cornucopia Institute’s Yogurt Report takie jogurty nie powinny być zaliczane do „zdrowych” produktów i konsumenci są wprowadzani w błąd, ponieważ należy je zaliczyć do żywności typu fast food. Ponadto wiele jogurtów zawiera karagen – składnik wzmacniający smak, poprawiający jego teksturę i gęstość. Dostarczany w dużej ilości do organizmu może wywołać choroby przewodu pokarmowego takie jak wzdęcia, czy owrzodzenia jelit. Dodatkowo w badaniach na zwierzętach stwierdzono, że ma właściwości kancerogenne. Tak, więc należy wybierać jogurty jak najbardziej naturalne i sprawdzać ich skład.

  1. Napoje owocowe w kartonach – zawierają podobnie jak wyżej wymienione produkty dużo cukru i konserwantów, które przedłużają ich trwałość, dlatego lepiej jest wybierać świeże owoce. Poleca się z nich robić soki oraz koktajle. Fruktoza z w nich zawarta nie wchłonie się tak szybko w organizmie, ponieważ będzie jej towarzyszyło naturalnie występujące w owocach włókno roślinne, które spowalnia wchłanianie cukru w ustroju.

  1. Ryby – tych pochodzących z zanieczyszczonych wód oraz nierzetelnych hodowli należy unikać. Ryby jako doskonałe źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych poleca się jeść przynajmniej dwa razy w tygodniu. Jednak jeżeli pochodzą z zanieczyszczonych wód tracą na swojej wartości. Natomiast te ryby, które pochodzą z hodowli są karmione paszą, która nie zawiera kwasów omega-3, tak więc takie ryby ich praktycznie wcale nie posiadają. Obecnie na rynek mają trafić genetycznie modyfikowane łososie, ale czy to rzeczywiście dobre rozwiązanie?

  1. Veggie Chips - „warzywne chipsy” - to tak naprawdę zwykłe chipsy ziemniaczane, które zostały posypane mieszanką przypraw z suszonymi warzywami. Nie zawierają witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego, który występuje w warzywach. Dodatkowo chipsy są smażone na głębokim oleju i w ten sposób zawierają dużo szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych i innych składników, które mogą wykazywać działanie kancerogenne. Lepiej jest pokroić świeże warzywa w plastry i zrobić z nich zdrową, chrupiącą przekąskę, która dostarczy nam wielu składników odżywczych usprawniających pracę organizmu.

To pierwsza część produktów, które są potencjalnie uważane za „zdrowe”, a na które tak naprawdę należy uważać lub zamienić je na inne, które są bardziej wartościowe. Za tydzień przedstawimy kolejną grupę pięciu produktów przeciwwskazanych w prawidłowej diecie. 


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB