Artykuły

Data publikacji: 2015-05-13          Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Dieta anti-aging – opóźnij proces starzenia się bez skalpela!

Dieta anti-aging – opóźnij proces starzenia się bez skalpela!

Głównym założeniem Diety anty-aging jest opóźnienie procesu starzenia się przez włączenie do jadłospisu produktów obfitujących w antyoksydanty. Niestety na wygląd naszej skóry, włosów, czy paznokci ma w dużej mierze pożywienie oraz styl życia, jaki prowadzimy. Za pomocą prawidłowych nawyków żywieniowych można odbudować strukturę wewnętrzną organizmu oraz spowolnić zegar biologiczny. Tym samym dłużej cieszyć się młodym wyglądem.

Wraz z upływem czasu zmniejsza się funkcjonalność organizmu i zachodzą w nim procesy starzenia się. Tak, więc na początku, aby temu zapobiec należy odżywić organizm i przywrócić mu równowagę. W ten sposób poprawimy pracę ustroju i będziemy sprzyjać utrzymaniu dobrego stanu zdrowia.

Zacząć trzeba od włączenia do codziennego sposobu żywienia takich produktów jak:

1. Owoce jagodowe – charakteryzują się najlepszą wartością odżywczą wśród innych owoców i są bardzo dużym źródłem wielu antyoksydantów. Zatem maliny, jeżyny, truskawki, borówki, poziomki i inne tego typu owoce powinny gościć codziennie na naszym stole. W okresie jesienno-zimowym poleca się sięgać po owoce mrożone.

2. Pełnoziarniste produkty zbożowe – jako podstawa diety. Gruboziarniste kasze, szczególnie jaglana oraz gryczana, a także ryż brązowy, zarodki pszenne, makarony i pieczywo razowe, płatki wielozbożowe, czyli żywność bogata w błonnik pokarmowy.

3. Warzywa zielone, czerwone i pomarańczowe – brokuły, brukselka, szpinak, jarmuż, kalarepka, fasolka szparagowa, fenkuł, zielona oraz czerwona papryka, pomidory, dynia, marchewka i kiełki np. rzodkiewki lub soczewicy. Poza wysoką zawartością włókna roślinnego posiadają mnóstwo witamin, składników mineralnych i antyoksydantów. Warzywa te, szczególnie szpinak zawiera dużo luteiny, która zapobiega powstawaniu zmarszczek.

4. Produkty białkowe – dobrego gatunku chude mięsa, ryby, jaja, mleko i jego przetwory, zwłaszcza kefir i maślanka, a także rośliny strączkowe, które są doskonałym źródłem protein. Szczególnie poleca się soczewicę oraz ciecierzycę. Ryby są źródłem kwasów omega-3, które poprawiają wygląd skóry oraz naturalnie „przedłużają młodość”.

5. Inne owoce – jabłka, które mają działanie przeciwzapalne i opóźniające procesy starzenia się, owoce cytrusowe – źródło antyoksydantów – witaminy A, C i E, awokado, zawierające „dobre” tłuszcze odżywiające organizm, morele, kiwi, brzoskwinie itp.

6. Orzechy i nasiona – orzechy włoskie, nerkowca, laskowe, pestki dyni, słonecznika, siemię lniane – źródło witamin z grupy B, witaminy A, C, E, magnezu, potasu, żelaza oraz błonnika pokarmowego. Wystarczy garść orzechów lub nasion zjadanych dziennie, aby poprawić funkcjonowanie organizmu.

7. Antyoksydacyjne dodatki – oliwa z oliwek lub olej rzepakowy – źródło Wielonienasyconych Kwasów Tłuszczowych, które wpływają na witalność ustroju. Warto również sięgać po przyprawy takie jak bazylia, estragon, rozmaryn, mięta, cynamon, majeranek, tymianek, oregano i chili. Do potraw można dodać czosnek, który ma działanie podobne do antybiotyku, czyli przeciwzapalne, przeciwwirusowe oraz przeciwmiażdżycowe.

Dodatkowo z jadłospisu warto wyeliminować produkty, które wywołują alergię. Niestety każdy musi indywidualnie obserwować reakcję swojego organizmu. W wielu przypadkach nietolerancję na dany alergen może powodować np. mleko, truskawki lub czekolada. Alergeny wywołują w organizmie stan zapalny, co przyczynia się do przyśpieszenia procesu starzenia się.

Wpływają one również niekorzystnie na strukturę jelita. Należy pamiętać, że stan flory bakteryjnej jelita znacząco wpływa na zdrowie człowieka. Jeżeli zatem spożywamy dużo słodyczy, wypijamy napoje mocno słodzone lub alkoholowe, zjadamy produkty typu fast food, czy instant, przyczyniamy się do rozwoju bakterii chorobotwórczych. Można powiedzieć, że „eliminują” one tak zwane dobre bakterie ze światła jelita, czego efektem jest zaburzenie funkcjonowania organizmu.

Tak, więc należy również zadbać o florę bakteryjną jelita grubego przez spożywanie produktów bogatych w błonnik pokarmowy np. warzywa, owoce, orzechy, nasiona, produkty zbożowe. Doskonale na strukturę jelita działa „kleik z siemienia lnianego”. Następnie probiotyki – kefir, maślanka, kiszone ogórki lub kapusta oraz wypijanie 1,5-2 l wody, która ma działanie oczyszczające. Obok niej poleca się pić każdego dnia szklankę zielonej oraz czerwonej herbaty, która ma silne działanie antyoksydacyjne.

Dodatkowo warto zjadać produkty o niskim lub średnim indeksem glikemicznym, gdyż znaczące „skoki” glukozy we krwi przyczyniają się do pogorszenia samopoczucia. Również cukier, jako doskonała pożywka dla bakterii chorobotwórczych będzie przyśpieszała procesy starzenia się.

Można powiedzieć, że to co jemy ma swoje odzwierciadlenie w naszym wyglądzie zewnętrznym jak i strukturze wewnętrznej organizmu. Jednak nie tylko żywność może przedłużyć nam młodość. Duże znaczenie ma styl życia, szczególnie aktywność fizyczna. Trzeba również starać się wysypiać, relaksować, unikać stresów, nie przegrzewać organizmu, myśleć pozytywnie i rezygnować z używek, szczególnie palenia tytoniu. 


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB