Artykuły

Data publikacji: 2015-07-23          Autor: mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Dieta eliminacyjna – czy słusznie rezygnujemy z glutenu i laktozy?

Dieta eliminacyjna – czy słusznie rezygnujemy z glutenu i laktozy?

Coraz częściej z codziennego żywienia eliminuje się pszenicę ze względu na zawartość glutenu oraz mleko, które stanowi źródło laktozy. Te dwa składniki według wielu osób są przyczyną rozwoju otyłości, a po ich wykluczeniu z diety waga ciała wyrównuje się i organizm funkcjonuje na właściwym poziomie. Ile w tym prawdy?

Moda na eliminację z jadłospisu produktów z ziaren pszenicy cały czas rośnie. Zawarte w nich białko, czyli gluten u osób, które mają stwierdzoną nietolerancję lub alergię pokarmową wywołuje wiele nieprzyjemnych objawów. Niestety zdarzają się takie przypadki, gdzie bez postawionej diagnozy na podstawie specjalistycznych badań przechodzi się na dietę bezglutenową. Jaki jest tego powód? – najnowsze trendy, chwytanie się „ostatniej deski ratunku”, która ma pomóc schudnąć, czy chęć eksperymentowania?

Każdy organizm funkcjonuje w sposób indywidualny i tylko może wydawać się, że eliminacja glutenu może pomóc. Ustrój jest przyzwyczajony do pewnych składników, które dostarczamy każdego dnia pod postacią pokarmów. Jeżeli wykluczymy je na stałe efekt może być odwrotny, przewód pokarmowy może przestać prawidłowo je trawić, co może doprowadzić do rozwoju nadwrażliwości.

Dobrym przykładem jest mleko, które stanowi źródło cukru laktozy. Coraz więcej mówi się, że jest ono niezdrowym produktem, a wapń w nim występujący źle wchłania się w układzie pokarmowym. Ponownie liczne grono osób mimo, że mleko im nie szkodziło przeszło na dietę bezlaktozową. Należy pamiętać, że laktozę trawi enzym laktaza, jeśli brakuje go w organizmie pojawiają się dolegliwości takie jak bóle brzucha, czy biegunka. Spożywając regularnie mleko i jego przetwory nie powinniśmy być narażeni na niedobory tego enzymu. Jednak, gdy całkowicie je wykluczamy po pewnym czasie produkcja laktazy zanika. Gdy z biegiem czasu ponownie spróbuje się mleka, dolegliwości mogą być silniejsze i wystąpić na przykład po postacią wymiotów.

Tak, więc włączając ponownie mleko do jadłospisu poleca się zacząć od łyżeczki dziennie i każdego dnia zwiększać porcje, aby powoli ale systematycznie przyzwyczaić organizm do tego produktu oraz laktozy. Ustrój powinien również rozpocząć ponowną produkcję enzymu rozkładającego cukier mleczy – laktazy.

Należy pamiętać, że dietę eliminacyjną wyprowadzać trzeba pod kontrolą lekarza i dietetyka na podstawie przeprowadzonych wcześniej badań, które wykazały nietolerancję lub alergię na dany składnik.

Oczywiście na podstawie własnych obserwacji również możemy wiele zdziałać i wyeliminować z jadłospisu poszczególne produkty, które nas uczulają. Przykładowo po zjedzeniu orzeszków ziemnych, truskawek lub czekolady, gdy pojawia się wysypka można przypuszczać, że mają one alergizujące działanie na organizm. Warto tę kwestię następnie skonsultować z lekarzem oraz dietetykiem i dopiero wprowadzić pewne modyfikacje.

Nie można podążać za „modą żywieniową”, która jest rozpowszechniana w mediach. Nigdy nie będziemy całkowicie pewni, czy eliminacja danego produktu z diety przyniesie nam korzyści, ponieważ może nam zaszkodzić i doprowadzić do niedoborów niektórych składników odżywczych. Natomiast nadwaga i otyłości nie zawsze ma swoje źródło w glutenie lub laktozie, aby zredukować masę ciała trzeba połączyć kilka czynników, które przyczynią się do wyrównania wagi ciała.


Skomentuj (0)

  • Agata Agata 2015-07-28 11:49
    Ja mam pytanie: jakich niedoborów możemy się spodziewać przy eliminacji zbóż z diety?
    • Dietetyk Izabela AuszadniczekDietetyk Izabela Auszadniczek2015-07-29 12:39
      Witam serdecznie Pani Agato, produkty zbożowe z pełnego przemiału są przede wszystkim dobrym źródłem witamin z grupy B, witaminy E oraz A, magnezu, potasu, znajdziemy w nich również pewne ilości żelaza, białko a także cenny krzem. Są cennym dystrybutorem błonnika pokarmowego, którego brakuje w diecie wielu osób konsekwencją, czego są na przykład zaparcia. Włókno roślinne ma działanie oczyszczające, pobudza perystaltykę jelit, wspomaga pracę wątroby oraz innych narządów, poprawia pracę układu krążenia, pomaga obniżyć poziom "złego" cholesterolu frakcji LDL i sprzyja utrzymaniu właściwego poziomu glukozy we krwi. Według zasad prawidłowego sposobu żywienia warto codziennie spożywać 3-4 porcje pełnoziarnistych produktów zbożowych. Można powiedzieć, że każdy rodzaj zboża charakteryzuje się innymi właściwościami dla przykładu gryka zawiera rutynę, która uszczelnia naczynia krwionośne. Tak, więc im dieta bardziej urozmaicona tym lepiej. Moim zdaniem produkty te są dobrym źródłem energii oraz składników odżywczych i jak potwierdzają liczne badania poprawiają funkcjonowanie organizmu. Gdy całkowicie wyeliminujemy je z diety może dojść do braków wyżej wymienionych składników. W razie kolejnych pytań bardzo proszę pisać, z miłą chęcią pomogę. Pozdrawiam serdecznie, mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk vivalavita.pl
  • Diana Diana 2015-07-24 16:43
    Czy człowiek to CIELE? Czy autor artykułu widział kiedyś dorosłą małpę ssącą cycka np. klaczy czy słonicy? Jakich to cennych składników dostarcza nam biała mąka pod postacią chleba czy makaronu poza pustymi węglowodanami obdartymi z witamin i minerałów w trakcie obróbki, które to węglowodany do strawienia i wykorzystania w organizmie zużywają nasze zapasy mikro i makroelementów? Autor - mgr dietetyk. Śmiechu warte. Jak po 5 latach studiów można nie wiedzieć tej podstawowej rzeczy, że człowiek to ani nie mysz żeby jeść ziarna, ani nie krowa żeby pić krowie mleko lecz MAŁPA OWOCOŻERNA?.....
    • Dietetyk Izabela AuszadniczekDietetyk Izabela Auszadniczek2015-07-25 13:39
      Witam serdecznie Pani Diano, dziękuję za wyrażenie swojego zdania, oczywiście szanuje je. Gdyby jednak śledziła Pani regularnie nasz portal do czego bardzo zachęcam, wiedziałaby Pani, że jako rzetelny dietetyk promuję wyłącznie prawidłowe zasady żywienia i zawsze podkreślam, iż jadłospis powinien obfitować w produkty niskooczyszczone produkowane z mąki razowej. Wiem również jak żywność bardzo przetworzona wpływa na organizm człowieka i „zaśmieca go”. Myślę, że 5,5 roku studiów, na których zapoznałam się także z produkcją żywności pozwoliło mi na wystarczającym poziomie dowiedzieć się tego, że na przykład chleb lub makaron razowy został wyprodukowany z ziaren zbóż. Jeśli tylko dysponuje Pani czasem serdecznie polecam studia na kierunku dietetyka, gdzie będzie mogła poszerzyć swój aktualny stan wiedzy, pozna zagadnienia dotyczące podziału składników odżywczych, na przykład to, że węglowodany dzielą się na proste oraz złożone, a także grupy produktów, które do nich należą. Następnie będzie mogła Pani dzielić się swoją wiedzą, jeżeli uważa Pani, iż moja jest niewystarczająca. Wówczas z miłą chęcią wymienię opinię na temat produktów zbożowych :) Niestety, niektóre osoby nie mogą spożywać produktów pełnoziarnistych i są zmuszone włączać do jadłospisu na przykład chleb pszenny, który w pewnym stopniu też zawiera niektóre witaminy i składniki mineralne, a także błonnik pokarmowy. Każdego człowieka zatem należy traktować w sposób indywidualny. Zachęcam do zaglądnięcia do tabel wartości odżywczej, które znajdzie Pani na przykład na stronie Instytutu Żywności i Żywienia, gdzie sprawdzi Pani dokładny skład produktów spożywczych. Każdy z nas podejmuje własną decyzję dotyczącą tego, jak powinien wyglądać nasz codzienny sposób żywienia na podstawie posiadanej przez siebie wiedzy. W razie kolejnych pytań bardzo proszę pisać, z miłą chęcią pomogę. Pozdrawiam serdecznie, mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk vivalavita.pl

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB