Artykuły

Data publikacji: 2014-11-18          Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Dieta północna – sposób na szczupłą sylwetkę i dobry stan zdrowia?

Dieta północna – sposób na szczupłą sylwetkę i dobry stan zdrowia?

Za jeden z najlepszych sposobów żywienia uważa się model diety śródziemnomorską. Łączy ona w sobie produkty, które skutecznie poprawiają funkcjonowanie układu krążenia, pokarmowego, odporność oraz samopoczucie. Jest uważana za dietę południa, a zatem co z dietą północy, tak zwaną nordycką, która wychodzi naprzeciw diecie śródziemnomorskiej?

Mieszkańcy północnej części Europy uchodzą za jednych z najzdrowszych oraz najszczuplejszych. Ich nawyki żywieniowe różnią się nieco o tych z południa. Ich dieta stała się inspiracją dla doktora Arne Astrupa, naukowca z Wydziału Żywienia Człowieka Uniwersytetu Kopenhaskiego zajmującego się otyłością i Clausa Meyera, który jest autorem diety nordyckiej.

Główne zasady diety nordyckiej (północnej):

1. Ogranicz produkty, które są źródłem tłuszczów zwierzęcych, a zwiększ podaż lipidów roślinnych – mięso dozwolone jest 3 razy w tygodniu. Zaleca się, aby była to dziczyzna oraz drób pochodzący z ekologicznych hodowli. Dopuszczalny jest chudy nabiał oraz olej rzepakowy jako dodatek do potraw.

2. Do jadłospisu włącz dużą ilość ryb, a także owoców morza – minimum 2 razy w tygodniu, najlepiej spożywać je na obiad.

3. Korzystaj z dobrodziejstw kuchni i produktów lokalnych – wyroby ekologiczne są pozbawione wszelkich niepotrzebnych, chemicznych dodatków, a tym samym nie zanieczyszczają organizmu żadnymi niechcianymi składnikami.

4. Spożywaj żywność niskoprzetworzoną, szczególnie produkty zbożowe – kasze, makarony i pieczywo razowe, ryż brązowy, pełnoziarniste płatki, otręby pszenne i inne tego typu wyroby. Są one źródłem błonnika pokarmowego, który sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz usprawnia pracę jelit.

5. Jedz codziennie warzywa, owoce, orzechy i rośliny strączkowe – szczególnie warto sięgać po warzywa korzeniowe, kapustne i liściaste. Natomiast wśród owoców po jagody, jabłka oraz gruszki.

6. Ogranicz wypijanie alkoholu i spożycie słodyczy oraz słodkich wyrobów piekarskich.

Można powiedzieć, że dieta nordycka opiera się na zwykłych zasadach prawidłowego żywienia. Należy jednak przyjrzeć się poszczególnym grupom produktów, które mogłyby nie przyjąć się w naszym kraju. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na dziczyznę, która jest stosunkowo droga. Polacy nie są także nieprzyczajeni do jej specyficznego smaku. Z kolei niestety w naszej kuchni wciąż jest za dużo mięsa czerwonego, które jest źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych i jednym z czynników zapoczątkowującym procesy miażdżycowe w ustroju.

W polskiej diecie znajduje się też mało ryb, niechętnie są też zjadane owoce morza, które także nie należą do tanich produktów. Wciąż również wolimy jeść na przykład ziemniaki zamiast kaszy jaglanej, czy ryżu brązowego. Jadłospis mieszkańców naszego kraju jest też bogaty w cukry proste, natomiast brakuje w nim węglowodanów złożonych.

Nawyki żywieniowe można jednak zmienić i tak zmodyfikować dietę, aby korzystnie wpływała na masę ciała oraz stan zdrowia. Bogata w kwasy omega-3, błonnik pokarmowy, witaminy i składniki mineralne dieta północna sprzyja poprawie funkcjonowania organizmu. Uważać jedynie należy na nadmiar roślin strączkowych w diecie, gdyż zawarte w nich fityniany, utrudniają wchłanianie białka, żelaza, wapnia, miedzi oraz cynku. W przypadku ryb nie poleca się wędzonych, gdyż ich nadmiar może wpływać niekorzystnie na układ pokarmowy. Są one też źródłem nadmiernej ilości soli, dlatego lepiej kupować ryby świeże, bądź mrożone.

Jadłospis oparty na zasadach prawidłowego żywienia korzystnie wpływa na zdrowie człowieka. Za pomocą „zdrowej” diety można utrzymać prawidłowa masę ciała, wzmocnić odporność, usprawnić pracę układu krwionośnego oraz pokarmowego, a także uniknąć takich chorób jak nadwaga, otyłość, osteoporoza, czy cukrzyca.

Na rynku co jakiś czas pojawiają się nowe diety, które mają nas zachęcić do dbania o siebie, jednak zawsze warto ich stosowanie konsultować z dietetykiem. Jadłospis zawsze trzeba dopasować w sposób indywidualny, w miarę możliwości osoby, która chce rozpocząć swoją przygodę z dietą. 


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB