Artykuły

Data publikacji: 2015-02-05          Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Jak uniknąć efektu jo-jo po diecie redukcyjnej?

Jak uniknąć efektu jo-jo po diecie redukcyjnej?

Efektu jo-jo, czyli ponownego przybrania na masie ciała obawia się bardzo wiele osób na diecie redukcyjnej. Jednak można go uniknąć, niezbędna do tego jest prawidłowo zbilansowana dieta, ale nie tylko. Wystarczy zastosować się do kilku wskazówek, które skutecznie pomogą utrzymać prawidłową masę ciała, która została osiągnięta podczas trwania programu odchudzającego.

O efekcie jo-jo należy pomyśleć już przed rozpoczęciem kuracji. To głównie źle dobrana dieta jest przyczyną ponownego tycia. Nie może być ona bardzo restrykcyjna, niskokaloryczna, źle zbilansowana pod względem wartości odżywczej i trwać zbyt krótko. Organizm ma powoli przyczajać się do zmian, jakie wprowadzamy i w ten sposób nie wpłynie to niekorzystnie na jego funkcjonowanie. Zaleca się, aby redukować 0,5-1 kg na tydzień.

Następnie po zakończeniu diety należy cały czas dbać o siebie i w sposób prawidłowy komponować swój codzienny jadłospis. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na takie czynniki jak:

- Regularne spożywanie posiłków – podobnie jak na diecie, cały czas trzeba starać się systematycznie dostarczać energię pochodzącą z pożywienia, aby była na bieżąco spalana, a nie magazynowana w postaci materiału zapasowego. Istotnym posiłkiem jest śniadanie, nie można go pomijać, a zjadać najlepiej w pierwszej godzinie po wstaniu, żeby napędzić przemianę materii i organizm do pracy.

- Powolne zwiększanie porcji posiłków – gdy przestajemy stosować dietę redakcyjną powinniśmy ostrożnie wracać do zalecanej dla nas dziennej podaży energii oraz składników odżywczych. Nie można tego robić nagle i szybko, gdyż wtedy pojawi się efekt jo-jo. Warto zwiększać wartość energetyczną jadłospisu najlepiej o 100 kcal na tydzień.

- Unikanie produktów, które są przeciwskazane na diecie redukcyjnej – jadłospis w dalszym ciągu powinien być bogaty w produkty obfitujące w błonnik pokarmowy, a  także inne produkty – warzywa, owoce, chudy nabiał, chude mięsa oraz ryby. Z kolei ograniczać dalej trzeba spożycie żywności bogatej w tłuszcze zwierzęce, cukry proste oraz sól.

- Powrót do starych oraz złych nawyków żywieniowych – jeżeli po diecie ponownie będziemy popełniać główne dietetyczne błędy takie jak podjadanie między posiłkami lub spożywanie dużej ilości jedzenia bezpośrednio przed snem znowu zaczniemy tyć. Modyfikację nawyków żywieniowych podczas redukcji masy ciała nie można traktować, jako okresu przejściowego, tylko zmianę, którą wprowadzamy do swojego  życia na stałe.

- Picie 1,5-2 l wody – ten jeden z ważniejszych składników diety ma istotny wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała, prawidłowy przebieg procesu trawienia, napędzanie przemiany materii oraz oczyszczanie organizmu z toksyn. Gdy nie pijemy, woda jest zatrzymywana w organizmie, zatem zauważamy, że masa ciała rośnie, a przy tym pojawiają się obrzęki.

- Aktywność fizyczna – nie można spocząć na laurach! Gdy podczas diety ćwiczyliśmy, warto utrzymać dobrą formę i w dalszym ciągu dbać o ruch. Najlepiej, aby regularnie ćwiczyć 3 razy w tygodniu, więcej niż 30 minut. W ten sposób będziemy mogli utrzymać masę ciała, jaką osiągnęliśmy podczas procesu odchudzania.

- Kaloryczne i słodkie „nagrody” – czasem każda osoba, która schudła ma ochotę na słodycze lub inne produkty z tak zwanej listy „przeciwskazanej”. Od czasu do czasu w ograniczonej ilości można po nie sięgać, jednak nie codziennie. Warto wyznaczyć sobie jeden dzień w tygodniu, gdzie można zjeść na przykład kawałek ciasta czekoladowego na podwieczorek. W ten sposób przez większość tygodnia będziemy starali się dbać o prawidłowy dobór produktów.

Efekt jo-jo dotyczy głównie osób, które po diecie redukcyjnej zaczynają popełniać podstawowe błędy dietetyczne i nie dbają o siebie. Nauka zasad prawidłowego oraz zdrowego żywienia, która stała się „nawykiem” powinna być kontynowania każdego dnia. W ten sposób można uchronić się przed ponownym przybieraniem na masie ciała.


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB