Artykuły

Data publikacji: 2015-07-13          Autor: mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Jeść więcej i ważyć mniej – czy to możliwe?

Jeść więcej i ważyć mniej – czy to możliwe?

Jedna z najpopularniejszych diet w Ameryce - Dieta Ornisha, kardiologa, który postawił sobie za cel odchudzenie Amerykanów, według autora ma zaspokajać głód, może być komponowana jedynie z dozwolonych przez niego produktów (poza mięsem) i odchudzać. Jednak czy taki sposób żywienia jest rzeczywiście dobry i przekłada się na praktykę?

Dean Ornish uważa, że metabolizm człowieka nie zmienił się od odległych czasów naszych przodków, którzy musieli polewać na jedzenie.  Wówczas najadali się do syta, a pokarm odkładał się w postaci materiału zapasowego i to musiało im wystarczyć do kolejnego posiłku, którego nie mogli oszacować w czasie.

Obecnie czasy się zmieniły i posiadamy łatwy dostęp do jedzenia, ale jak twierdzi kardiolog przemiana materii jest dokładnie taka jak tysiące lat temu. Twierdzi on również, że jadłospis trzeba komponować jedynie z produktów pochodzenia roślinnego. Mięso zostaje całkowicie wyeliminowane z diety, natomiast zwiększa się udział produktów obfitujących w błonnik pokarmowy i węglowodany złożone. Ograniczeniu podlega też sól i kofeina.

Podstawą diety jest jedzenie bez ograniczeń, w małych porcjach, do momentu aż poczujemy sytość. Nie trzeba również liczyć kalorii. Najwięcej energii powinno pochodzić z produktów węglowodanowych, następnie białek i tłuszczów, czyli odwrotnie jak w prawidłowym sposobie żywienia, gdzie lipidy znajdują się na tym zwanym drugim miejscu.

Lekarz dokonał także podziału produktów na 5 grup: najzdrowsze, zdrowe, pośrednie, mniej zdrowe, najmniej zdrowie. W zależności od zaleceń jedne powinny znajdować się każdego dnia w jadłospisie, a inne należy całkowicie wykluczyć z codziennego sposobu żywienia.

Dieta jest dość restrykcyjna, raczej nie polecana osobom, które lubią mięso i dość monotonna, gdyż trzeba sięgać codziennie po podobne grupy produktów, brak w niej różnorodności. Nieregularny sposób żywienia, również nie jest wskazany, gdyż powinniśmy starać się wypracować prawidłowe nawyki żywieniowe i energię pochodzącą z pożywienia dostarczać do organizmu systematycznie.

Dodatkowo należy zadbać o ruch, najlepiej wykonując ćwiczenia typu cardio i unikać stresów. Stosując się do powyższych zasad w ciągu miesiąca według doktora Ornisha można zredukować 5 kg. Ten sposób żywienia ma jednak wielu przeciwników, szczególnie ze względu na nieodpowiednią zawartość tłuszczów. Tak, więc lepiej stosować się do założeń, które poleci nam rzetelny dietetyk.

Wiedząc, że możemy jeść bez ograniczeń możemy spożywać zbyt dużą ilość żywności, która w konsekwencji odłoży się pod postacią materiału zapasowego, czyli tkanki tłuszczowej. Należy znaleźć umiar we wszystkim co jemy, ponieważ konsumując więcej niż potrzebujemy możemy sobie zaszkodzić.


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB