Artykuły

Data publikacji: 2015-08-19          Autor: mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Letnia dieta utrwalająca opaleniznę – jak dbać o skórę?

Letnia dieta utrwalająca opaleniznę – jak dbać o skórę?

O opaloną skórę nie tylko należy dbać od zewnątrz stosując peelingi, kremy i balsamy, ale również od wewnątrz, przez odpowiedni sposób żywienia. Spożywając pewne grupy produktów można nie tylko nadać skórze blasku oraz jędrności, ale również utrwalić opaleniznę i poprawić jej koloryt.

Karotenoidy należą do przeciwutleniaczy, wśród nich wymienia się beta-karoten, który jest prekursorem witaminy A i naturalnym „wspomagaczem”, który utrwala efekt opalania. Ponadto zwalcza wolne rodniki tlenowe, które powstają między innymi podczas promieniowania UV. Działa on przeciwnowotworowo, przeciwzapalnie i  obniża poziom „złego” cholesterolu – frakcji LDL.

Korzyści płynących z beta-karotenu jest wiele. A gdzie można go znaleźć? Wybierać przede wszystkim należy warzywa i owoce o barwie czerwonej, pomarańczowej, żółtej, ale również zielonej.

Tak, więc marchew, papryka, pomidory, buraki, brokuły, fasola, fenkuł, natka pietruszki, koperek, kapusta, szpinak, dynia, brukselka, jarmuż, morele, brzoskwinie, banany, melony, owoce jagodowe, pomarańcze, grejpfruty, arbuz, granat, ale także orzechy i nasiona, wzmocnią opaleniznę i nadadzą ładny kolor skórze.

Produkty te najlepiej włączać do codziennych posiłków pod postacią koktajli, soków, przecierów, zup, a nawet ketchupu, który posiada więcej cennego karotenoidu (likopenu), niż pomidory, gdyż został przetworzony. W przypadku orzechów lub nasiona (garść dziennie), można je dodawać do sałatek lub posypać nimi owocowy koktajl lub zupę warzywną. Ich zastosowanie jest szerokie, warto zatem bardzo urozmaicić swój jadłospis.

Czekolada na opalanie? Dlaczego nie! Dwie kostki gorzkiej, ciemnej czekolady, w której zawartość kakao jest większa niż 70% pomoże przy walce z wolnymi rodnikami i ochroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV, dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy.

Jadłospis należy wzbogacić także w kwasy omega-3, które doskonale odżywiają skórę, opóźniają procesy starzenia się, które niestety przyśpiesza opalanie się. Posiadają również właściwości antyoksydacyjne. Będąc na wakacjach poleca się zatem sięgać po tłuste ryby morskie oraz owoce morza. W te kwasy bogate są też wyżej wymienione orzechy i nasiona, a także oliwa z oliwek i oleje roślinne, z których najlepszym pod względem stosunku kwasów omega-3 do omega-6 jest olej rzepakowy.

Nie można też zapominać o wypijaniu wody, która ma działanie oczyszczające, a także zielonej i czerwonej herbaty. Poleca się także napary z rumianku i mięty, które działają orzeźwiająco.

Z kolei w przypadku podrażnień skóry podczas opalania warto zainteresować się aloesem, z którego kuracje na skórę usuwają martwy naskórek i przyśpieszają jej regenerację. Podobnie działa olejek lawendowdy, który dodatkowo ma działanie bakteriobójcze. Na twarz można zastosować między innymi napar z kwiatu rumianku. Natomiast okłady z wiesiołka na miejsca nadmiernie zaczerwienione będą przyśpieszały ich regeneracje.

Obok diety należy intensywnie nawilżać skórę, wklepując, nie wcierając kremy i balsamy, ponieważ wtedy są lepiej wchłaniane. Przed i po opalaniu trzeba wykonywać peeling na przykład z ziaren kawy, co sprawia, że zrogowaciały naskórek zostaje usunięty, a skóra staje się świeża, gładka i równomiernie opalona. W trakcie czerpania kąpieli słonecznym trzeba pamiętać o stosowaniu filtrów 20 lub 30 (jeśli skóra jest bardzo wrażliwa nawet filtrów 50).


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB