Artykuły

Data publikacji: 2015-02-23          Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Orzechy i nasiona – dlaczego warto je jeść?

Orzechy i nasiona – dlaczego warto je jeść?

Orzechy i nasiona charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. Warto je włączyć do codziennego jadłospisu, ponieważ obfitują w błonnik pokarmowy, wiele witamin oraz składników mineralnych, a także antyoksydanty. Mimo, iż są dość kaloryczne, ponieważ w 100 g może znajdować się nawet ponad 500 kalorii, większość z nich nie posiada wysokiego indeksu glikemicznego.

- Orzechy włoskie -  doskonałe źródło przeciwutleniaczy, które niwelują wolne rodniki, przyczyniające się do powstawania licznych zaburzeń w organizmie, w tym procesów nowotworowych. Doskonale sprawdzają się w porze wiosennej, gdyż są bogate w wiele składników odżywczych. Należy tutaj wymienić magnez, który łagodzi objawy stresu, potas, wapń, cynk, witaminę E oraz witaminy z grupy B. Spożywanie tych orzechów powoduje, że korzystnie działają one na pracę mózgu, poprawiają  stan włosów, skóry oraz paznokci, opóźniają procesy starzenia się, a zawarta w nich melatonina zapewnia lepszy i spokojniejszy sen. Orzechy włoskie dobrze oddziałują na układ krążenia, obniżają poziom frakcji LDL cholesterolu i trójglicerydów, regulują ciśnienie krwi, zapobiegają depresji, poprawiają nastrój, usprawniają pracę jelit oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych. Każdego dnia zaleca się spożywać garść orzechów, ze względu na ich wysoką wartość energetyczną.

- Orzechy nerkowca – zawiera witaminy: A, D i E, a także składniki mineralne takie jak potas, wapń, żelazo, magnez, miedź i cynku. Dobrze sprawdzają się w diecie wegetarian oraz wegan, ponieważ uzupełniają ich jadłospis w wyżej wymienione składniki. Orzechy te stanowią doskonałe źródło białka oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Korzystnie wpływają na pracę układu krążenia, chronią przed rozwojem choroby wieńcowej i innych tego typu schorzeń. Poprawiają funkcjonowanie mózgu, pozytywnie wpływając na pamięć oraz koncentrację.

- Pestki dyni – podobnie jak orzechy są one źródłem WNKT, które są niezbędne do odpowiedniego przebiegu wielu procesów zachodzących w organizmie człowieka. Często brakuje ich w diecie, dlatego warto codziennie spożywać pestki dyni. Wspomagają one pracę jelit i przeciwdziałają zaparciom. Ponadto obniżają poziom cholesterolu LDL, a podwyższają stężenie „dobrej” frakcji cholesterolu HDL. Tym samym chronią nas przed chorobami układu krążenia. Witaminy i składniki mineralne w nich zawarte odżywiają skórę, korzystnie wpływają na stan włosów i paznokci. Dodatkowo pestki dyni wspomagają pracę systemu odpornościowego, zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych, łagodzą napięcie przedmiesiączkowe, bóle głowy i stawów. Wśród innych nasion charakteryzują się najlepszą wartością odżywczą.

- Pestki słonecznika – znajdziemy w nich duże ilości witaminy A, E oraz witaminy z grupy B. Są one też źródłem witaminy D, która jest niezbędna do wchłaniania wapnia w organizmie. Wapń, potas, magnez i cynk to tylko niektóre cenne składniki jakie posiadają.  Spożywanie ich korzystnie wpływa na uregulowanie procesu przemiany materii, sprzyja utrzymaniu dobrego stanu włosów, skóry i paznokci, a także dobrze wpływa na proces widzenia. Poprawiają one nastrój, odporność, a także zapobiegają rozwojowi schorzeń układu krążenia. Działają również przeciwnowotworowo, gdyż są źródłem antyoksydantów. Poleca się je także osobom, które mają problemy z zasypianiem.

Włączenie do diety orzechów oraz nasion może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Efekty ich zjadania można zauważyć już w bardzo krótkim czasie. Większość z nich wykazuje działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, antyoksydacyjne i przeciwmiażdżycowe. Dzięki nim można odżywić organizm i uzupełnić niedobory witamin oraz składników mineralnych.


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB