Artykuły

Data publikacji: 2011-04-05          Autor: Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Polak zdrów jak ryba?

Polak zdrów jak ryba?

Średnie spożycie ryb w Polsce wynosi na jednego mieszkańca około 13 kilogramów na rok. Dla porównania: Francuz każdego roku zjada około 30-50 kilograma ryb, a mieszkaniec Portugalii średnio 50 kilogramów. Ważny fakt uzmysławiają również inne liczby: statystyczny mieszkaniec Grenlandii, który żywi się przede wszystkim rybami, wyjątkowo rzadko choruje z powodu nieprawidłowości funkcjonowania układu krwionośnego. W Polsce, gdzie spożycie ryb jest niskie, choroby wieńcowe są diagnozowane bardzo często.


Dane dają jasny obraz sytuacji: jako naród ryby jemy raczej niechętnie i rzadko. Dlaczego? Chyba przede wszystkim ze względu na to, że nie jesteśmy przyzwyczajeni do spożywania rybiego mięsa, mamy wrażenia, że jest ono trudne w przyrządzaniu i ze względu na ości kłopotliwe w jedzeniu. Nierzadko uznajemy je za posiłek postny, czyli trochę gorszy. Takie podejście do tematu tym bardziej dziwi, im więcej wie się na temat ryb oraz korzyści płynących z ich jedzenia.

Do najpopularniejszych ryb w Polsce należą: łosoś, makrela, tuńczyk, śledź, panga, dorsz, halibut i mintaj. Z ryb, które żyją w polskich rzekach i jeziorach najczęściej wybieramy szczupaka i okonia. Niezależnie od gatunku, każda ryba jest bardzo dobrym źródłem kawasów tłuszczowych omega 3, łatwo przyswajalnego białka i witamin.

Wartość odżywcza wybranych gatunków ryb w 100 g.

Gatunek ryby

Wartość energetyczna (kcal)

Białko

(g)

Tłuszcz

(g)

Kwasy tłuszczowe omega-3 (g)

Dorsz

78

17,7

0,7

0,18

Karp

110

18

4,2

0,28

Łosoś

201

19,9

13,6

3,41

Makrela

181

18,7

11,9

2,00

Śledź

161

16,3

10,7

1,41

Tuńczyk

137

23,7

4,6

1,08

Sola

83

17,5

1,4

0,2

Szczupak

82

18,4

0,8

0,28

Okoń

82

18,4

0,8

0,05

Halibut

224

42,4

4,7

1,07

Węgorz

278

15

24,5

1,49

Flądra

83

16,5

1,8

0,36

Pstrąg strumieniowy

97

19,2

2,1

0,44

Pstrąg tęczowy

160

18,6

9,6

2,51

Mintaj

73

16,6

0,6

0,18

Uważaj!!!


Powinniśmy unikać spożywania dużych ilości ryb wędzonych. Mogą one zwiększać ryzyko wystąpienia nowotworów. Z ryb solonych powinny zrezygnować osoby chore na nadciśnienie tętnicze. Nie spożywajmy także ryb z nieznanego źródła, bez określonego terminu przydatności. Ryzyko chorób niesie spożywanie ryb surowych. Także konserwy o widocznej wypukłości, „wydęciu” nie nadają się do spożycia.


Skomentuj (0)

  • Kamila K.Kamila K.2012-10-22 14:44
    jedzmy ryby!

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB