Artykuły

Data publikacji: 2014-02-18          Autor: Dietetyk VivaLaVita.pl VivaLaVita.pl Izabela Auszadniczek         wyślij link e-mailem        

Pomidory – niskokaloryczne źródło składników odżywczych i antyoksydantów!

Pomidory – niskokaloryczne źródło składników odżywczych i antyoksydantów!

Pomidory to warzywa, a właściwie uważane przez niektórych owoce, po które Polacy sięgają najczęściej w ciągu roku nie tylko ze względu na walory sensoryczne, ale również dobroczynne właściwości. W ich skład wchodzi wiele witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy oraz cenny błonnik pokarmowy.  

Spożywanie pomidorów może korzystnie wpłynąć na zdrowie człowieka, ze względu na zawartość:

-Likopenu – antyoksydant, który ma działanie przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe i opóźniające procesy starzenia się. Najwięcej zawierają go pomidory czerwone.

- Witaminy C - działanie przeciwutleniające, przyśpiesza gojenie się ran, wzmacnia odporność i naczynia krwionośne.

-Witaminy E – opóźnia procesy starzenia się organizmu, chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników tlenowych, zapobiega miażdżycy, ma działanie przeciwnowotworowe oraz zapobiega stłuszczeniu wątroby.

-Witaminę A- niezbędna w procesie widzenia, chroni przed zakażeniami, wspomaga układ immunologiczny, jest naturalnym antyoksydantem.

-Witaminy z grupy B – korzystnie wpływają na układ nerwowy, pokarmowy oraz krążenia i na dobry stan skóry.

Ponadto pomidory zawierają wapń, który wzmacnia kości, dlatego powinny być spożywane przede wszystkim przez wegan, następnie magnez łagodzący objawy stresu, potas obniżający ciśnienie krwi oraz krwiotwórcze żelazo.

Jakie pomidory wybierać?

Najlepiej sięgać po nie w sezonie letnim, powinny być przede wszystkim gruntowe, gdyż rosną w naturalnych warunkach bez „chemicznych ulepszaczy”. Ich barwa musi być intensywnie czerwona, szczególnie przy szypułce. Nie poleca się nabywania pomidorów o barwie różowej. Istotny jest również wyrazisty aromat, który ma wpływ na odczucia smakowe. Najlepszym gatunkiem są pomidory malinowe, można z nich zrobić doskonałe przetwory. Kupując je należy zwrócić uwagę na klasę produktu najlepsza jest „pierwsza” oraz „ekstra”. W sezonie letnim najlepiej kupować polskie pomidory.

W okresie zimowym zaleca się spożywać przetwory pomidorowe, które zawierają więcej likopenu, niż pomidory. Produkty te powinny jednak charakteryzować się niską zawartością tłuszczu oraz cukru. Najcenniejszym źródłem składników odżywczych są koncentraty, przeciery i następnie sok pomidorowy, który doskonale sprawdza się przy „poimprezowych” bólach głowy. Zawsze należy sprawdzać etykiety przetworów pomidorowych i zwracać uwagę na zawartość pomidorów oraz soli.


Skomentuj (0)

  • Marzenna Marzenna 2014-04-07 15:49
    kocham pomidorki w każdej postaci
  • Marzenna Marzenna 2014-03-19 11:40
    uwielbiam pomidory i często piję z nich sok

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB