Artykuły

Data publikacji: 2013-03-04          Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Soki, nektary, napoje owocowe – źródło witamin i składników mineralnych, czy cukru?

Soki, nektary, napoje owocowe – źródło witamin i składników mineralnych, czy cukru?

Soki to zaraz po wodach mineralnych najchętniej wypijany napój wśród Polaków. Szczególnie często wybierany jest smak pomarańczowy, następnie marchwiowy i jabłkowy. Są one polecane jako jedna z porcji warzyw i owoców, którą należy spożyć w ciągu dnia, ale trzeba pamiętać, że muszą pochodzić z świeżo wyciśniętych na przykład pomarańczy. Jednak nie zawsze nasz wybór dotyczący zakupu soku jest prawidłowy. Na rynku istnieje wiele produktów spożywczych tylko przypominających soki. Tak, więc warto zapoznać się z takimi pojęciami jak: sok, nektar, napój owocowy lub zagęszczony sok, aby wybrać trafnie najlepszy.

Sok wyciśnięty ze świeżych owoców posiada barwę, smak i zapach charakterystyczny dla owocu lub warzywa, który zawiera. Sok w kartonie może być produkowany z zagęszczanego soku, gdzie usunięto wodę, co znacznie zmniejsza jego ciężar. Soki zagęszczone wykorzystuje się do produkcji soków na przykład w kartonach lub nektarów.

Warto zauważyć, że do soków nie można dodawać substancji chemicznych, barwników oraz aromatów, gdyż jest to niezgodne z prawem. Na wielu opakowaniach można znaleźć napis „bez konserwantów”, niestety jest to chwyt reklamowy, ponieważ jak było wspominane wcześniej, każdy sok nie może ich zawierać w swoim składzie.

Bardzo często w błąd wprowadzają nas opakowania. Widząc piękne oraz soczyste owoce lub warzywa, wybieramy produkt po wyglądzie, a nie po składzie i istotnych informacjach zawartych na etykiecie. Naszą uwagę odciągają obrazki, a przede wszystkim na kartonie lub butelce powinniśmy szukać samego słowa „SOK”, które sugeruje z jakim produktem mamy do czynienia.

Kolejnym ważnym stwierdzeniem, które używa się na opakowaniach jest określenie smaku soku na przykład: pomarańczowy lub pomidorowy, a obok nie ma żadnej informacji, czy jest to sok. Warto zwrócić na to uwagę i raczej nie wybierać takich napojów, tylko te dobrze oznaczone.

Z kolei do soków można dodawać cukier, kwasek cytrynowy oraz witaminę C, która pełni rolę zakwaszacza, naturalnego konserwantu. Poprawia on także jego kolor. Niestety soków dosładzanych nie poleca się zwłaszcza przy diecie odchudzającej lub cukrzycy, ponieważ ich wartość kaloryczna jest o wiele wyższa.

Owoce są naturalnym źródłem cukru – fruktozy, nie należy więc wybierać tych dosładzanych i trzeba sprawdzać etykiety, gdzie jest go najmniej. W takich przypadkach informacja na opakowaniu "bez cukru" oznajmia jedynie o fakcie nie dodania przez producenta cukru do soku, jednak pamiętajmy, że zawiera on w swoim składzie fruktozę. Taki sok powinien być spożywany przez chorych na cukrzycę lub osoby na diecie odchudzającej w umiarkowanej ilości, mimo złudnej informacji, że jest całkowicie bez cukru.

Warto kupować soki świeże lub jednodniowe, ponieważ są najbardziej wartościowe. Nieco wyższa cena nie powinna nas odstraszać, ponieważ efekt uzyskany w postaci odżywienia organizmu jest olbrzymi. Można je znaleźć głównie w lodówkach sklepowych, jednak obok nich mogą stać także inne soki, dlatego zawsze należy zwracać uwagę na napis „ŚWIEŻY” lub „JEDNODNIOWY”.

Nektar może kojarzyć się z czymś lepszym niż sok, niestety tak nie jest. Nie ma w nim konserwantów, jednak jest mocno rozcieńczony i zawiera dużo cukru. Warto częściej sięgać po soki, niż nektary.

Ważne jest też wybieranie soków mętnych, zamiast klarownych, a jeśli podajemy soki dzieciom należy rozcieńczać je z wodą. W przypadku osób, które chcą pozbyć się zbędnych kilogramów również zaleca się dodać do soku z kartonu przegotowaną lub mineralną wodę.

Najgorszą grupę stanowią napoje owocowe, które zawierają bardzo mało owoców, a dużo substancji dodatkowych oraz cukrów. Można w nich znaleźć słodziki, konserwanty i barwniki, dodatkowo są wysokokaloryczne. Zawartość owoców w nich waha się od 3-20%, co stanowi bardzo małą ilość. Sztuczne dodatki, które można znaleźć w napojach owocowych, nie występują w sokach oraz nektarach.

Zalecamy, zatem wybierać soki, a najlepiej wyciskać je samemu w domu ze świeżych owoców lub warzyw. Dostarczymy wówczas do organizmu dużo witamin, składników mineralnych, antyoksydantów oraz wartościowego błonnika pokarmowego. Nie można zapominać o opakowaniu produktu i etykiecie, która może powiedzieć nam bardzo dużo o danym produkcie.

 


Skomentuj (0)

  • Agnieszka KarwowskaAgnieszka Karwowska2013-03-21 18:57
    super
  • Marzenna Marzenna 2013-03-07 07:21
    soki są najlepsze
  • Marzenna Marzenna 2013-03-06 07:17
    ja często robię soki

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB