Artykuły

Data publikacji: 2015-03-09          Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Spowolniony metabolizm, a wiek – praktyczne porady

Spowolniony metabolizm, a wiek – praktyczne porady

Metabolizm, czyli całokształt przemian biochemicznych i towarzyszących temu przemian energii, który zmniejsza się wraz z wiekiem. Niestety sprzyja to gromadzeniu się tkanki tłuszczowej w organizmie, czyli tyciu. Dodatkowo złe nawyki żywieniowe będą potęgowały przybieranie na masie ciała, dlatego warto zastosować się do kilku poniższych wskazówek, które pomogą napędzić przemianę materii w każdym okresie życia.

Poza metabolizmem wraz z wiekiem zmniejsza się sprawność trawienia pożywienia, pogarsza się przyswajanie składników odżywczych i ich wykorzystywanie w procesach metabolicznych. Dodatkowo zmniejsza się wydzielanie soków żołądkowych, enzymów, które są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów trawienia, wchłanianie składników pokarmowych w jelitach oraz sprawność nerek. Z organizmu wydalany jest wapń,  a organizm jest bardziej wrażliwy na odwodnienie.

Niestety osoby w wieku starszym zmniejszają poziom swoje aktywności fizycznej, co nie pozostaje bez wpływu na masę ciała oraz spowolnienie przemiany materii. Mimo, że zapotrzebowanie na energię oraz składniki odżywcze zmniejsza się, to spowolniony metabolizm będzie przyczyniał się do gromadzenia nadmiernej ilości kilogramów. Z tego powodu cały czas warto dbać o ruch, nawet pod postacią codziennych spacerów, które powinny trwać  30 minut.

Wraz z wiekiem zwiększa się ilość białka w diecie, gdyż jest ono mniej sprawniej wykorzystywane przez organizm. Należy jeść przeze wszystkim chude mleko i jego przetwory, białka jaja, chude mięsa oraz ryby. Wszystkie te produkty są doskonałym źródłem protein.

Z kolei podaż tłuszczów w diecie powinna wynosić 1 g na kilogram masy ciała. Zaleca się, aby dostarczać wraz z pożywieniem głównie tłuszczów roślinnych oraz tych pochodzących z ryb, czy owoców morza. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe w nie bogate sprzyjają przyśpieszeniu przemiany materii.

Istotny w jadłospisie jest błonnik pokarmowy, który sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, oczyszcza organizm z toksyn, działa przeciwmiażdżycowo, usprawnia pracę jelit i usprawnia metabolizm. Zaleca się dostarczać go pod postacią warzyw, owoców (do 2-3 porcji na dzień), roślin strączkowych oraz pełnoziarnistych produktów zbożowych (na przykład ryż brązowy, gruboziarniste kasze, chleb razowy i płatki owsiane).

Istotna w wieku starszym jest właściwa podaż witaminy C, E, A, witamin z grupy B oraz składników mineralnych takich jak magnez, potas, wapń i żelazo.

Jednym z podstawowych elementów prawidłowo ułożonego jadłospisu jest regularne spożywanie 4-5 posiłków, najlepiej co 3-4 godziny.  Dzień zawsze należy zaczynać od śniadania w pierwszej godzinie po wstaniu, natomiast kolację spożywać najpóźniej 2-3 godziny przed snem. To usprawni przemianę materii i będzie zapobiegało magazynowaniu energii w postaci tkanki tłuszczowej. Dodatkowo trzeba pamiętać o wypijaniu 1,5-2 l wody, najlepiej mineralnej, gdyż jest bogata w wiele składników mineralnych.


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB