Artykuły

Data publikacji: 2015-08-13          Autor: mgr Izabela Auszadniczek Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Triki, które pomogą wytrwać Ci na diecie

Triki, które pomogą wytrwać Ci na diecie

Słowo dieta najczęściej kojarzy się z różnymi wyrzeczeniami, z którymi musi zmierzyć się osoba chcąca schudnąć. Nic mylnego! Należy rozumieć tutaj zmianę nawyków żywieniowych, która prowadzi to poprawy wyglądu sylwetki oraz ogólnego stanu zdrowia. Modyfikacja jadłospisu pozwala również uniknąć wielu chorób określanych jako przewlekłe niezakaźne (cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, otyłość itd.). Jeżeli boimy się zmiany swoich przyzwyczajeń żywieniowych, zacznijmy od prostych rozwiązań i przydatnych trików, które pomogą zredukować masę ciała.

1. "Nie jedz niczego, czego twoja prababka nie uznałaby za jedzenie" – zgodnie z tą zasadą na początku, gdy chce się coś zmienić w swoim sposobie żywienia należy wyeliminować z jadłospisu produkty wysokoprzetworzone. Kilkanaście lat temu nie było dostępu do tak dużej grupy żywności jak w dzisiejszych czasach. Produkty były naturalne, nie zawierały niepotrzebnych dodatków i nie miały bardzo długiego okresu przydatności. Warto wybierać żywność świeżą jak warzywa, owoce, a także niskoptrzetworzone: produkty zbożowe oraz nabiał, mięso i ryby.

Rada: zamiast żywności typu fast food na przykład pizzy lepiej jest wybrać makaron razowy, mięso z indyka i ulubione warzywa  (np. cukinia, papryka, pomidor, cebula) i przygotować z nich pełnowartościowy posiłek, który dostarczy Ci błonnika pokarmowego, wielu witamin i składników mineralnych, a co najważniejsze będzie sprzyjał uzyskaniu szczupłej sylwetki.

2. Rozmiar ma znaczenie! –a raczej objętość – talerza, którą skutecznie można oszukać mózg. Gdy spożywa się małą bułkę grahamkę z twarożkiem, szczypiorkiem oraz rzodkiewką i kładzie się ją na dużym talerzu, ma się wrażenie, że posiłek jest bardzo mały i nie nada długiego uczucia sytości. Jak dowodzi wiele badań „jemy oczami”, dlatego warto zawsze sięgać po małe talerze, ponieważ w ten sposób podświadomość człowieka sugeruje, że danie jest bardzo duże i na pewno po jego zjedzeniu nie będzie odczuwać się głodu.

Rada: w celu zwiększenia objętości posiłku poleca się kłaść na niego sałatki i surówki z warzyw, gdyż są niskokaloryczne i zajmują dużo miejsca na talerzu.

3. „Szklane okno na świat diety” – telewizor – niestety jedna z rzeczy, przy której spożywa się nieświadomie duże ilości jedzenia. Podczas oglądania ulubionego serialu lub programu nie powinno się zjadać żadnych przekąsek, szczególnie słonych i słodkich. Warto zrezygnować z tego typu podjadania i posiłki spożywać zawsze przy stole przy wyłączonym telewizorze, ale także komputerze czy laptopie.

Rada: a raczej ciekawostka. Udowodniono, że osoby, które jedzą przed lustrem, widząc siebie spożywających posiłki odruchowo zaczynają jeść mniej lub niedojadać posiłków.

4. Asertywność w restauracji – kolejną ważną wskazówkę, którą poleca się wprowadzić do codziennego sposobu żywienia jest umiejętność odmawiania spożywania kalorycznych posiłków, gdy spożywa się na przykład obiad lub kolację poza domem. Najczęściej sięga się wtedy po żywność obfitująca w tłuszcze zwierzęce oraz cukry proste. Wpływ otoczenia również ma duże znaczenie, ponieważ gdy trzy osoby na cztery zamawiają danie typu fast food my też skłaniamy się do niego.

Rada: w menu wielu restauracji znajduje się mnóstwo niskokalorycznych i smacznych posiłków. Tak, więc wiedząc z jakich produktów należy na co dzień komponować jadłospis, powinno się takie wybierać także poza domem. Dla przykładu zamiast fileta z kurczaka z frytkami obecnie można zamówić go z kaszą gryczaną lub ryżem. 

5. Zapisuj to co zjadasz w ciągu dnia – prowadzenie takiego dzienniczka w zeszycie pomaga wytrwać na diecie. Prowadząc dokładne zapiski każdego dnia przed snem można zrobić krótkie podsumowanie i stwierdzić czy rzeczywiście żywimy się prawidłowo. Pozwala to również wyeliminować błędy żywieniowe, które przydarzają się każdemu. A w ten sposób skuteczniej schudnąć i zmodyfikować swój jadłospis na stałe.

Rada: zapiski można prowadzić w zeszycie, jednak można kupić lub znaleźć w Internecie specjalnie przygotowane do tego arkusze.


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB