Artykuły

Data publikacji: 2014-10-16          Autor: mgr Izabela Auszadniczek, Dietetyk VivaLaVita.pl         wyślij link e-mailem        

Żywność wygodna i typu fast food – pozwolić spożywać je dziecku, czy nie?

Żywność wygodna i typu fast food – pozwolić spożywać je dziecku, czy nie?

Ze względu na brak czasu i pośpiech często do codziennego jadłospisu włącza się produkty typu fast food oraz tak zwaną żywność wygodną. Niestety nie tylko dorośli ją spożywają, ale także dzieci. „Szybkie jedzenie”, czyli hamburgery, zapiekanki, pizze, hot dogi i inne tego typu produkty zachęcają nas swoich zapachem, wyglądem oraz smakiem. Jednak należy zastanowić się, czy rzeczywiście powinniśmy je jeść?

Niektóre źródła donoszą, że wprowadzenie zakazu spożywania żywności wygodnej przez dzieci, jest jedynie ucieczką od problemu. Rodzice muszą mieć świadomość tego, że najmłodsi i tak w wielu przypadkach będą po nią sięgać. Szczególnie jeżeli opiekunowie dają im pieniądze, aby kupiły sobie „coś” na drugie śniadanie lub obiad. Najczęściej jest to niestety żywność typu fast food.

Drugim problemem jest postawienie dziecka przed dylematem „jeść, czy nie jeść, gdy wszyscy jedzą”. Wówczas młodzi ludzie na różne sposóby chcą zatuszować to, że jedli produkty z tak zwanej listy przeciwskazanej. Nie warto jednak stawiać dziecka w takiej sytuacji. Więc można zapytać, czy optymalnym rozwiązaniem byłoby pozwolenie mu na sięganie po wyżej wymienioną żywność sporadycznie?

Jeżeli dziecko jest zdrowe, ma prawidłową masę ciała i na co dzień dba się o to, aby jego jadłospis był dobrze zbilansowany, jedząc produkty typu fast food raz na jakiś czas nie wpłyniemy niekorzystnie na jego zdrowie. Trzeba też pamiętać, że nie wpłynie to również pozytywnie na jego organizm, gdyż produkty te nie są dobrym źródłem składników odżywczych.

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie powinny one dominować w diecie dziecka, ani pojawiać się w niej znacząco za często. Są one źródłem przede wszystkim cukrów prostych, soli oraz tłuszczów. Ponadto dziecko jedząc je dla przykładu w południe już do wieczora nie ma ochoty na spożycie innego, bardziej wartościowego posiłku, gdyż doskonały „zapychacz” zaspokoił apetyt na resztę dnia. Dodatkowo obciążył też niestety przewód pokarmowy, co może rozregulować przemianę materii.

Zatem żywności wygodnej mówimy „tak”, tylko w określonych przypadkach i jedynie sporadycznie! Produkty te nie mogą być włączane kilka razy w tygodniu do naszej diety, a szczególnie dziecka, którego należy uczyć zasad prawidłowego żywienia.

Dlaczego produkty typu fast food to zły wybór?

- zawierają mało błonnika pokarmowego,

- są ubogie w witaminy oraz składniki mineralne,

- charakteryzują się wysoką zawartością soli i węglowodanów prostych,

- posiadają dużo tłuszczów, a szczególnie nasyconych kwasów tłuszczowych, natomiast mają niewiele wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego rozwoju młodego organizmu,

- występuje w nich (a szczególnie w napojach np. typu cola) duża ilość fosforanów,

- procesy technologiczne, którym została poddana ta żywność zmniejszają ilość wielu składników odżywczych. Natomiast charakteryzuje się ona wysoką zawartością miażdżycogennych izomerów trans oraz potencjalnie rakotwórczych: akryloamidu i dioksyn,

- żywność ta jest wysokoenergetyczna, co sprzyja rozwojowi nadwagi i otyłości.

Klasyczny zestaw żywności typu fast food (w zależności od wielkości), może charakteryzować się następującą wartością energetyczną:

- hamburger (255-575 kcal),

- frytki (235-470 kcal),

-napój (110-215 kcal).

Sumując otrzymamy 1/2- 3/4 dziennego zapotrzebowania na energię. Warto zaznaczyć, że tego typu dania są zjadane najczęściej w 15 minut, zatem jest to duże obciążenie dla naszego przewodu pokarmowego.

Przede wszystkim w diecie należy unikać żywności typu instant oraz fast food, gdyż spożywanie jej w nadmiernej ilości może negatywnie wpłynąć na stan zdrowia. Szczególnie podnosić poziom wiedzy w tym zakresie trzeba dzieciom. Powinny mieć one świadomość, że jedząc wyżej wymienioną żywność w dużej ilości mogą przyczynić się do rozwoju wielu chorób. Są to między innymi schorzenia układu krążenia, takie jak nadciśnienie lub miażdżyca, a także inne, na przykład nadwaga, otyłość, cukrzyca oraz nowotwory.

Dziecku warto przedstawić bardziej wartościową alternatywę tych produktów i tak komponować ich jadłospis, aby jadły posiłki regularnie oraz o stałych porach. Należy też pamiętać o odpowiednim doborze produktów. Prawidłowa dieta połączona dodatkowo z aktywnością fizyczną, zapewni dziecku dobre zdrowie i samopoczucie przez wiele lat jego życia.


Skomentuj (0)


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB