Choroby

wyślij link e-mailem      

Nadciśnienie tętnicze


Nadciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze – jest to choroba układu krążenia, w której występuje stałe, bądź okresowe podwyższenie ciśnienia tętniczego krwi.

Można wyróżnić dwie jego formy: pierwotną, która nie ma jednoznacznej przyczyny oraz wtórną, spowodowaną np. nadczynnością tarczycy, chorobami nerek, schorzeniami sercowo – naczyniowymi, zespołem Cushinga, paleniem tytoniu, nie prawidłowym odżywianiem się lub otyłością.



Najczęstszą formą nadciśnienia jest nadciśnienie tętnicze pierwotne. Występuje najczęściej u osób z nadwagą, zauważono również, że czynniki genetyczne mają również duże znaczenie w jego powstawaniu. Z tego powodu osoby dodatnim wywiadem rodzinnym nie powinny nadużywać soli kuchennej i alkoholu. Niewskazane jest również przyjmowanie środków antykoncepcyjnych i sterydów, ponieważ mogą wpływać na podwyższenie ciśnienia tętniczego krwi

Nie wiele osób cierpi na nadciśnienie spowodowane schorzeniami organicznymi np. chorobami nerek. Ten typ choroby jest nazywany nadciśnieniem tętniczym wtórnym. Bardzo ważne jest wykrycie jego przyczyny, które pozwoli na wprowadzenie odpowiednich modyfikacji w celu zastosowania skutecznego leczenia.

Zmiana złych nawyków żywieniowych i dotychczasowego stylu życia pomoże zapobiec występowaniu nadciśnienia tętniczego. Profilaktyka jest najlepszym sposobem uniknięcia go zarówno teraz jak i w przyszłości.

Głównym zaleceniem jest zmiana dotychczasowych złych nawyków żywieniowych i nie odpowiedniego stylu życia. Dzięki temu można uniknąć wiele zaburzeń związanych z nadciśnieniem tętniczym. Z reguły w wielu przypadkach włącza się leczenie farmakologiczne, jednak należy również zadbać o normalizację masy ciała, odpowiednim żywieniu, unikaniu używek i aktywności fizycznej.

Redukcja masy ciała przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi, a także zapobiega jego podwyższeniom u osób zdrowych.

Należy znacznie ograniczyć spożycie soli. Można zastąpić ja sola potasową oraz łagodnymi przyprawami np. bazylię, majeranek, koperek, pietruszkę lub estragon. Wskazane jest spożycie 1-3 g soli kuchennej dziennie.

W diecie trzeba zwiększyć podaż produktów obfitujących w potas. Obniża on skurczowe ciśnienie tętnicze o 4,4 mmHg i rozkurczowe o 2,5 mmHg. Bogate w niego są między innymi banany, brzoskwinie, rośliny strączkowe, pomidory, ziemniaki oraz otręby owsiane.

Ograniczeniu podlega alkohol, ponieważ zauważono zależność pomiędzy piciem alkoholu, występowaniem nadciśnienia tętniczego.
Według niektórych badań palenie tytoniu może przyczyniać się do powstawania nadciśnienia. Wykluczenie go nie tylko korzystnie wpłynie na układ krążenia, ale również na wiele innych narządów.

Przy tych schorzeniu zaleca się ćwiczenia aerobowe, ale jakkolwiek aktywność fizyczna korzystnie wpłynie na organizm, jednak w niektórych przypadkach intensywne ćwiczenia są zabronione. Mogą one powodować duży skok ciśnienia, dlatego osoby z wysokim ciśnieniem tętniczym powinny zaplanować swój wysiłek fizyczny pod kontrolą lekarza.

Zalecenia żywieniowe dotyczące nadciśnienia tętniczego:

- energie należy ograniczyć do 1700 – 2000 kcal, wpłynie to korzystnie na obniżenie ciśnienia tętniczego,

-należy pamiętać jednak, że każda dieta powinna być indywidualnie dobrana,


-ograniczeniu polegają tłuszcze głównie nasycone kwasy tłuszczowe do 25% dziennie,


-podaż białka w diecie powinna wynosić 1g/kg masy ciała,


-zredukować spożycie soli kuchennej do 1-3 g na dzień oraz produktów w nią obfitujących. Należą do nich np. konserwy, kiszonki, produkty marynowane, słone paluszki, krakersy, żywność typu fast food.


-jadłospis wzbogacać o produkty bogate w witaminę C,


-z diety wyeliminować kawę, mocną herbatę, alkohol oraz napoje energetyczne,


-potrawy powinny być łatwostrawne, najlepiej gotowane, duszone, pieczone w foli lub pergaminie, bez dodatku tłuszczu,


-zwiększyć podaż warzyw i owoców, najlepiej w formie surówek i sałatek, 


-do jadłospisu należy włączyć również orzechy i inne nasiona,

Do polecanych sposobów obniżenia ciśnienia tętniczego jest oprócz stosowania się do powyższych zasad wprowadzenie 1-2 razy w tygodniu diety ryżowej, ziemniaczanej mlecznej lub owocowej.

W diecie ryżowej  250 – 300 g ugotowanego ryżu należy podawać w 5-6 posiłkach w ciągu dnia. Dodatkiem do dań mogą być owoce i warzywa w postaci sosów lub kompotu.

Dieta ziemniaczana polega na wprowadzeniu 1000g ziemniaków ugotowanych w mundurkach lub pieczonych podawać 4-5 razy dziennie. Do ziemniaków można podawać 300 – 500 ml przegotowanej wody z sokiem owocowym lub kompot do wyboru. Ziemniaki to bogate źródło potasu, wspomagającego obniżanie ciśnienia tętniczego.

Dieta owocowa – 1000g owoców (głównie startych i pieczonych jabłek, także pod postacią kompotu i innych owoców bogatych w potas). Do jadłospisu można włączać 800-1000 ml soków owocowych.

Dieta mleczna, w której podaje się 800-1000ml mleka w 5-8 porcjach dziennie.

Należy pamiętać, że podane diety są niefizjologiczne i w dzisiejszych czasach bardzo rzadko stosowane. Żywienie każdego dnia powinno być odpowiednio dopasowane i urozmaicone.

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension)- należy do bardzo skutecznych sposobów leczenia nadcisnienia tętniczego. Opiera się głównie na prawidłowym żywieniu, spożywaniu dużych ilości warzyw i owoców, a ograniczeniu podaży tłuszczów. Jest polecana przez Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego i Polskiego Forum Profilaktyki Chorób Układu Krążenia.

Kakao, należy do jednych z produktów, które korzystnie wpływają na obniżenie ciśnienia krwi. Z najnowszych badań wynika, że to jednak nie herbata czarna i zielona przyczyniają się do redukcji ciśnienia tętniczego, lecz kakao. Jest bogate w wiele dobroczynnych składników w tym flawonoidy, które należą do naturalnych antyoksydantów.


Skomentuj (0)

  • Kamila K.Kamila K.2012-12-01 11:17
    kiedyś miałam za wysokie, a teraz mam prawidłowe
  • Marzenna Marzenna 2012-10-15 08:22
    ja natomiast mam przeważnie za niskie ciśnienie

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB