Popularne diety

wyślij link e-mailem      

Dieta niskosodowa

Dieta niskosodowa
Skuteczność
Czas trwania
Wyrzeczenia
Ile można schudnąć
Trudność
Koszt


Dla każdego, kto troszczy się o swoje zdrowie, prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi oraz chce zachować równowagę wodno-elektolitową w swoim organizmie.  Zalecana jest szczególnie dla osób z nadciśnieniem tętniczym, częstymi  obrzękami, z niewydolnością krążenia oraz chorobami nerek. 

Wskazana jest również dla małych dzieci, u których zbyt duże dawki soli zaburzają prawidłowy rozwój i wprowadzają złe nawyki żywieniowe związane z przesalaniem potraw.

Ograniczenie sodu w diecie polega głównie na zmniejszeniu lub całkowitym wyeliminowaniu soli kuchennej w czasie przygotowania potraw oraz niedosalaniu już gotowych produktów. 

Sól kuchenna występuje w wielu produktach spożywczych, chcąc ograniczyć spożycie soli z diety należy wyeliminować produkty w nią bogate. Zalicza się do nich marynaty, konserwy, musztardy, kiszonki, produkty typu instant , koncentraty, gotowe przyprawy do dań.

Odmiana diety jest dieta „bezsolna”. Dostarcza ona jedynie 50-200mh soli na dzień. Jest restrykcyjna, z codziennego żywienia należy wyeliminować wiele produktów spożywczych. Produkty i pieczywo niskosodowe oraz soki, owoce, ziemniaki wraz z ryżem są podstawą diety.

Argumenty za

  • Stosowanie tej diety ogranicza spożycie sodu przy jednoczesnym jedzeniu większej ilości świeżych warzyw i owoców oraz naturalnych ziół i przypraw. Przestrzeganie tych zaleceń nie zmniejszy wyboru potraw.


Argumenty przeciw

  • Jedyną niedogodnością może być brak szczegółowo określonego menu i określenia kaloryczności diety.
Produkty zalecane

  • naturalne (przecierane) soki owocowe i warzywne, napoje owocowe,
  • ryż brązowy i grubą kaszę,
  • zieloną herbatę, 
  • zupy owocowe i warzywne ale bez tłuszczu, 
  • jabłka, cytryny, winogrona, truskawki, arbuzy, morele, kiwi, brzoskwinie, pomarańcze, maliny, porzeczki,
  • marchew, czosnek, cebulę, buraki, kalafior, pomidory, dynię, szpinak, kabaczki, brokuły, zielony groszek, fasola szparagowa, cykoria, sałatę, ziemniaki, kapustę,
  • oliwę tłoczoną na zimno, 
  • olej rzepakowy tłoczony na zimno,
  • makrelę, dorsza, śledzia, łososia, szprota, sardynkę (ale nie smażone),
  • wino czerwone z dzikiej róży,
  • biały ser ale chudy, 
  • jogurt naturalny, maślankę, kefir.


Produkty dozwolone

  • cielęcinę, wołowinę, kurczaki, indyki w postaci: duszone, gotowane, pieczone w folii, pergaminie, potrawki,
  • makaron bezjajeczny,
  • cukier,
  • kompoty, kisiele, musy, galaretki, budynie,
  • olej sojowy, słonecznikowy, masło roślinne,
  • mleko niskotłuszczowe,
  • pieczywo jasne,
  • żywność pochodzenia morskiego,
  • orzechy laskowe i włoskie,
  • gorzką czekoladę.


Produkty zakazane

  • pączków, tłustych ciast,
  • tłustego mleka,
  • majonezu,
  • ser biały tłusty, sery topione i żółte,
  • napoje gazowane i kolorowe,
  • żółtko jaja,
  • marmoladę, miód, dżem,
  • podroby,
  • kakao, alkohol,
  • margarynę,
  • cukierki, ciastka, czekoladki, słodycze, słodką czekoladę,
  • kaczki, gęsi,
  • placków ziemniaczanych, frytek,
  • ryb słodkowodnych,
  • Fast - foodów,
  • tłuste mięso,
  • zup w proszku, 
  • śmietan,
  • bekonu, smalcu i łoju.


  • Dietę niskosodową może stosować każdy, ale zaleca się ją przede wszystkim osobą z nadciśnieniem tętniczym, przewlekłym zapaleniem nerek, chorobami układu krążenia i obrzękami. Przestrzeganie jej zaleceń obniża dzienne spożycie sodu, bez ograniczania innych wartościowych produktów.

Skomentuj (0)
  • Kamila K.Kamila K.2012-12-07 11:21
    każdy z nas powinien ograniczyć spożycie soli kuchennej
Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB