Pytanie do dietetyka

    Pytanie zadała: Klaudia     Data dodania: 2016-06-06     wyślij link e-mailem        

Czy ilość posiłków ma duży wpływ na dietę?

Pytanie:

Jeszcze miałabym jedno pytanie, otóż zainteresowało mnie to czy rzeczywiście ilość posiłków w ciągu dnia ma duży wpływ na dietę? i regularność czyli jedzenie co 3-4 godz.? czy jednak najważniejsze jest to ile kalorii dostarczymy, czyli np. na diecie redukcyjnej 1500 kcal? Drugie pytanie, czy taki podwieczorek jest w porządku na diecie? oduczyłam się kupować jogurty owocowe gdyż wspominała Pani, że jest w nich dużo cukru a że je lubiłam postanowiłam przygotować sama: jogurt naturalny (pol szklanki) zmiksowany z 1/2 banana, łyżka serka danonka plus 5 winogron ciemnych, czy taki podwieczorek na diecie mogę jeść? Pozdrawiam

Odpowiedź:

Witam serdecznie Pani Klaudio,
zgadza się ilość zjadanych posiłków w ciągu dnia i przerwy między nimi mają ogromny wpływ na zdrowie, ale również na proces redukcji masy ciała czy utrzymanie prawidłowej wagi ciała. Dlaczego? Można powiedzieć, że gdy jemy 4-5 posiłków każdego dnia to organizm czuje się bezpiecznie, ponieważ regularnie dostarczamy mu energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania. Nie musi zatem robić żadnych zapasów pod postacią tkanki tłuszczowej. Gdy jemy na przykład 3 posiłki dziennie, to organizm można powiedzieć, że w pewien sposób odbiera to jako „stan zagrożenia”, wówczas wszystko co się zjada jest odkładane, jako dodatkowe kilogramy.

W ciągu dnia pracujemy, wykonujemy wiele prac fizycznych ale również psychicznych, dlatego ustrój, a szczególnie nasz mózg potrzebuje pożywienia. Najważniejszym posiłkiem jest oczywiście śniadanie, ponieważ po nocy brakuje nam energii, dlatego powinniśmy ją dostarczyć pod postacią odpowiednich produktów do godziny po wstaniu z łóżka. Ten „zastrzyk” energii i składników odżywczych nie tylko sprzyja uregulowaniu przemiany materii, ale też między innymi poprawia pracę organizmu, reguluje poziom glukozy we krwi, czyli działa korzystnie na nasze zdrowie.

Kolejne posiłki powinny być zjadane najlepiej co 3-4 godziny. Mówi się, że ta najdłuższa przerwa między posiłkami nie powinna wynosić więcej niż 4,5 godziny. Po tym czasie organizm zacznie magazynować tkankę tłuszczową, metabolizm zacznie rozregulowywać się, a poziom glukozy we krwi będzie rozchwiany, co również źle wpływa na nasze samopoczucie. Gdy przerwa między kolejnymi posiłkami jest zbyt długa cukier we krwi spada, my czujemy często bóle głowy, osłabienie lub zmęczenie.

Jest to też doskonałą droga do nadwagi, ponieważ, gdy już bardzo chce nam się jeść, organizm chciałby szybki zastrzyk energii, dlatego pobudza apetyt na słodkości i tłuste potrawy, gdyż szybko zaspokoją one apetyt. Niestety nie na długo, ponieważ za chwilę będziemy ponownie głodni.

Również zjadanie lekkiej kolacji 2 godziny przed snem ma znaczenie, ponieważ nie obciążamy przewodu pokarmowego na noc,  śpimy lepiej, a o poranku nie odczuwamy zmęczenia lub osłabienia, jakie towarzyszyłoby nam gdybyśmy zjedli bezpośrednio przed pójściem spać drożdżówkę czy pizzę. Tak, więc regularność i odpowiednia ilość spożywanych posiłków to podstawa zdrowia i dobrego nastroju.

Z kolei jeśli chodzi o podwieczorek, oczywiście odradzam owocowe desery. Proponuję, aby kupowała Pani jogurty/kefiry/maślanki naturalne bez żadnych dodatków na przykład truskawek lub kakao. Tego typu produkty będą dodatkowo dosładzane, mogą zawierać też syrop glukozowo-fruktozowy, a nawet skrobię modyfikowaną genetycznie. Proszę też sprawdzić serek, który Pani kupuje, ponieważ też najczęściej jest on dosładzany. Proponuję na przykład taką propozycję na podwieczorek: szklankę jogurtu naturalnego zblendować z 5 truskawkami, bananem i dodać łyżeczkę otrąb pszennych :)

W razie kolejnych pytań bardzo proszę pisać, z miłą chęcią pomogę.

Pozdrawiam serdecznie,
mgr Izabela Auszadniczek
Dietetyk vivalavita.pl


Skomentuj (0) Wyświetleń: 2148 


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB