Pytanie do dietetyka

    Pytanie zadała: Krystyna     Data dodania: 2013-02-20     wyślij link e-mailem        

Dieta przy nadciśnieniu tętniczym, problemami ze stawami i podwyższonym cukrze we krwi

Pytanie:

Mam 58 lat 85 kg chcę schudnąć ok 15kg mam problemy ze stawami nadciśnienie i podwyższony cukier

Odpowiedź:

Witam serdecznie Pani Krystyno,
proszę przede wszystkim pamiętać, aby regularnie sprawdzać poziom cukru we krwi, najlepiej co pół roku, chyba że lekarz zalecił częściej oraz prawidłowo odżywiać się, żeby nie doszło do rozwinięcia się cukrzycy. Obok oznaczania glukozy we krwi, warto sprawdzić tez morfologię. Polecam też sprawdzać codziennie ciśnienie tętnicze. Proszę przez kilka dni mierzyć je na obu rękach i zapisywać wyniki, po kilku dniach zobaczyć, na której było wyższe i następnie zawsze mierzyć na tej ręce.

Każdego dnia proszę jeść 5 posiłków w odstępach 2-3 godziny. Dieta jest bardzo istotnym czynnikiem, który zapobiega późniejszym powikłaniom wynikających z rozwinięcia się cukrzycy lub wysokiego ciśnienia tętniczego.

Bardzo zachęcam Panią do stosowania diety z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów, o której pisałam poprzednim razem. Prowadzenie prawidłowego stylu życia połączonego z żywieniem pozwoli cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem.

Dla przypomnienia proszę przede wszystkim pamiętać o:

  • Regularnym spożywaniu 5-6 posiłków dziennie. Śniadanie stanowi podstawę rozpoczętego dnia. Ostatnim posiłkiem powinna być kolacja, najpóźniej dwie godziny przed snem (w cukrzycy typu drugiego należy spożywać posiłek między 22:00-22:30, aby zapobiec hipoglikemii nocnej).
  • Ograniczeniu soli kuchenna – chlorek sodu, który jest często stosowany jako konserwant, przyprawa lub dodatek do żywności. Przy nadciśnieniu tętniczym spożycie soli powinno wynosić 1 g/dzień. Należy ograniczyć produkty bogate w sól takie jak: żółte sery, wędliny, wędzone ryby, pieczywo, konserwy mięsne i rybne, słone przekąski np. paluszki, krakersy, orzeszki, chipsy, produkty typu fast food, typu instant, przyprawy typu vegeta, gotowe sosy, marynaty, musztardę.
  • Pamiętać o kupowaniu produktów niskosodowych, bezssodowych lub o obniżonej zawartości sodu i przede wszystkim nie dosalać potraw. Należy stosować delikatne zioła jak majeranek, pietruszka, tymianek, sok z cytryny i estragon.
  • Wybierać produkty świeże, mrożone oraz stosować naturalne zioła zamiast soli. Potrawy należy grillować, piec w foli lub pergaminie, a także gotować na parze.
  • Wyeliminować z żywienia fruktozę, glukozę i sacharozę, których głównym źródłem są słodycze, słodkie wyroby piekarskie, kolorowe napoje typu cola oraz słodkie owoce np. w syropach i galaretkach. Zastąpić trzeba je węglowodanami złożonymi np. produktami zbożowymi, makaronem razowym, ryżem brązowym, kaszami i pieczywem pełnoziarnistym oraz roślinami strączkowymi. Proszę zwracać uwagę na to, aby wybierać żywność nieoczyszczona i nieprzetworzoną np. ryż brązowy i pieczywo graham.
  • Zaleca się produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, nie można sięgać po tłuste mięsa, sery, podroby, tłuste mleko i jego przetwory, majonez, śmietanę. Zwiększyć w diecie należy spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które można znaleźć w świeżych rybach morskich, olejach roślinnych, oliwie, orzechach i nasionach np. pestkach dyni.
  • Zakazie spożywania żywności typu instant i fast food.
  • Dozwolone są warzywa o niskiej zawartości węglowodanów takie jak: brokuły, cebula, kalafior, ogórek, rzodkiewka, szczypiorek, pomidor, papryka. W ograniczonych ilościach buraki, brukselka, fasola, groszek, bób, kapusta, chrzan, seler, włoszczyzna, por, ziemniaki. Wśród owoców dozwolony jest grejpfrut, a w umiarkowanych ilościach 200-300 g owoców takich jak jabłko, które mogą być wymieniane według tabel wymienników węglowodanowych, w zależności od stopnia tolerancji w cukrzycy na inne owoce np. morele.
  • Zakazane są wszelkie produkty słodzone, wypieki z dodatkiem miodu lub karmelu, produkty w syropach, potrawy smażone, z dodatkiem śmietany, majonezu i bardzo ostre przyprawy.
  • W ograniczonej ilości proszę spożywać chude białko pod postacią np. mięsa drobiowego, chudych, świeżych ryb morskich, chudego nabiału oraz roślin strączkowych.
  • Tłuszcze w przypadku choroby nerek nie podlegają znacznym ograniczeniom, jednak przy współistnieniu np. cukrzycy, wysokiego cholesterolu lub nadciśnienia tętniczego i innych chorób układu krążenia trzeba znacząco zmniejszyć ich spożycie. Zastąpić je należy zwiększoną podażą tłuszczy roślinnych, w tym wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Pić 2 litry wody dziennej, nie wybierać smakowych wód kolorowych i napojów energetycznych. Dozwolone są niesłodzone kompoty i herbaty, w tym ziołowe i zielona.

Wysoki poziom trójglicerydów obniży się poprzez rezygnację z produktów obfitujących w tłuszcze. Nie wiele osób wie, ale z podrobów (pasztetów, pasztetowej, kiszki, wątróbki, salcesonu itp.) oraz boczku, kabanosu, kiełbasy, karkówki, żeberek, tłustego mleka i nabiału, również trzeba zrezygnować. Korzystnie obniżają stężenie trójglicerydów tłuszcze zawarte w świeżych rybach morskich, roślinach strączkowych, oliwie z oliwek i olejach, które mogą stanowić dodatki do sałatek.

Proszę zastąpić śmietanę jogurtem naturalnym nie stosować zasmażek do zup i ich nie zabielać. Warzyw najlepiej nie rozdrabiać tylko spożywać w całości ze względu na niższy indeks glikemiczny.

Zachęcam Panią do zakupienia tabel z wymiennikami węglowodanowymi i określających, które produkty maja niski indeks glikemiczny. Dzięki temu można się nauczyć, po jakie produkty należy sięgać i jakie wymienniki stosować.

Dobrym owocem, który reguluje poziom glukozy we krwi jest grejpfrut.

Przy wysokim ciśnieniu polecam zastąpić zwykłą sól, solą potasową. Spożycie soli powinno być znacznie ograniczone do 1-3 g soli kuchennej na dzień. Proszę unikać też potraw wędzonych, konserw, słonych wędlinach, słonych przekąsek np. krakersów i innych solonych produktów. Czosnek obniża ciśnienie krwi, może być on jednym z zamienników soli w połączeniu z takimi przyprawami jak majeranek, tymianek, pietruszka, estragon i bazylia, które skutecznie zastępują sól w kuchni.

Zalecam codzienną aktywność fizyczną można zacząć od spacerów, które wpłyną korzystnie na stan zdrowia. Proszę czas spacerów dostosować do swoich dolegliwości ze stawami, aby nie bolały i żeby ich nie obciążać. Dobre są zajęcia na basenie, ponieważ nie obciążają stawów.  Poniżej przedstawiam przykładowy jadłospis:

Śniadanie:
Herbata zielona bez cukru, 2 kromki chleba graham, 2 plastry wędliny drobiowej, papryka, sałata.

II Śniadanie
Grejpfrut, dwie duże łyżki pestek z dyni,

Obiad
zupa pomidorowa, gulasz z kaszą gryczaną, surówka z marchwi i kiszonej kapusty

Podwieczorek
Kisiel porzeczkowy niesłodzony z łyżka pestek dyni

Kolacja
mintaj bez skóry z warzywami np. brokułami, sok z buraków

Bardzo proszę stosować się do powyższych zasad i regularnie kontrolować swój stan zdrowia.

W razie kolejnych pytań bardzo proszę pisać, z miłą chęcią pomogę.

Pozdrawiam serdecznie,
Izabela Auszadniczek
Dietetyk
www.vivalavita.pl


Skomentuj (0) Wyświetleń: 893 


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB