Pytanie do dietetyka

    Pytanie zadała: magda     Data dodania: 2016-06-14     wyślij link e-mailem        

Efekt jo-jo? Dlaczego nie chudnę?

Pytanie:

Odchudzanie rozpoczęłam w maju 2015 r. Schudłam z 79 do 67 kg. Chciałam schudnąć jeszcze, ale niestety waga przestał spadać. Cały czas się pilnuję, ale przez ostatnie 2 miesiące przytyłam ok. 2 kg. Co robić, aby waga już nie rosła?

Odpowiedź:

Witam serdecznie Pani Magdaleno,
minął już rok od kiedy rozpoczęła Pani program odchudzania. Najczęściej na początku zbędne kilogramy redukuje się bardzo szybko. W pierwszym miesiącu można zaobserwować spadek nawet kilku kilogramów, jednak trzeba pamiętać, że jest to przede wszystkim nadmiar wody zgromadzony w ustroju. Następnie organizm „przestawia się” na spalanie tkanki tłuszczowej i prawidłowo, stosując się do zasad odpowiedniego sposobu redukcji masy ciała można chudnąć 0,5- 1 kg.

Niestety w trakcie odchudzania zdarzają się takie etapy, gdzie następuje chwilowe zatrzymanie procesu redukcji masy ciała. Mówi się najczęściej, że są to właśnie okresy, gdy organizm „przestawia się” na spalanie tkanki tłuszczowej. Z tego powodu nie należy zniechęcać się tylko dalej dbać o sposób żywienia i co ważne prowadzić aktywny tryb życia.

Proces redukcji masy ciała u każdego przebiega indywidualnie. Czasem jest tak, że u niektórych zdarzają się „przestoje”, a po pewnym czasie zbędne kilogramy znowu znikają. Również z biegiem czasu u niektórych obserwuje się, że rozpoczyna się walka o każdy kilogram. Tak, więc trzeba dużo cierpliwości, pozytywnego podejścia, że uda się i pracy.

Proszę się zatem nie zniechęcać, ale również zastanowić, być może należy wprowadzić pewne zmiany. Czasem dostarczamy zbyt małą ilość energii i składników odżywczych wraz z pokarmem i organizm celowo utrudnia chudnięcie, ponieważ w ten sposób zabezpiecza się przed niedoborami.

Warto też zastanowić się, czy nie pije Pani za mało wody, ponieważ to utrudnia również chudnięcie oraz czy nie wprowadzała Pani jakiś niekorzystnych zmian w sposobie żywienia albo nie zmniejszyła poziomu aktywności fizycznej.

Jeśli chodzi o ruch to również należy go urozmaicać, ponieważ na przykład jak biegamy po równej powierzchni po pewnym czasie organizm się przyzwyczaja i traktuje to jako codzienną aktywność. Jednak, gdy zaczniemy modyfikować trasę dla przykładu pod górkę i z górki, wtedy traktuje to zupełnie inaczej. Tak, więc proszę się zastanowić, czy coś nie warto zmodyfikować.

Obok ruchu, aby masa ciała nie wzrastała proszę spożywać regularnie posiłki w ilości 4-5 w ciągu dnia, co 3-4 godziny. Śniadanie zawsze w pierwszej godzinie po wstaniu z łóżka, a kolację najpóźniej 2 godziny przed snem. Proszę dbać o właściwy dobór produktów i nawadnianie organizmu.

W razie kolejnych pytań bardzo proszę pisać, z miłą chęcią pomogę.

Pozdrawiam serdecznie,
mgr Izabela Auszadniczek
Dietetyk
www.vivalavita.pl


Skomentuj (0) Wyświetleń: 2275 


    Login:
    Hasło:
    Nie pamiętasz hasła?
    Zaloguj się FB