Witaminy

wyślij link e-mailem      

3+1 GRATIS!

Zaproś nowych użytkowników i korzystaj z wybranej diety BEZ OPŁAT!

B12 (cyjanokobalamina, kobalamina, czynnik przeciwanemiczny, czynnik wątrobowy, factor Castle\\\'a)


B12 Opis i funkcje:

Witamina B12 (kobalamina) – Zbudowana jest z czterech pierścieni pirolowych, związanych atomem kobaltu. Jest jedną z witamin niezbędnych do tworzenia białych i czerwonych krwinek. Obok kwasu foliowego uczestniczy w syntezie DNA, białek szpiku oraz aminokwasów. Niezbędna do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego i układu nerwowego. Skuteczna w profilaktyce anemii i wspomaganiu leczenia depresji.



Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [µg]
Wątroba 68,0
Wątróbka drobiowa 37,2
Watrobianka 23,4
Ostrygi 18,2
Śledź 13,4
Makrela 9,1
Sardynki w oleju 8,7
Pstrąg 7,4
Żółtko jaj 3,6
Węgorz 2,9
Mięso 2,4
Kurczak 0,9
Mleko 0,3

Zapotrzebowanie:
Witaminę B12 wyraża się w tabelach żywieniowych w mikrogramach [µg]. Dla tej witaminy z powodu braku danych nie została oznaczona bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych, dlatego też, aby nie dopuścić do możliwości przedawkowania, źródłem tej witaminy powinna być żywność.

Zalecane normy dietetyczne na Witaminę B12 dla różnych grup ludności*

Grupy ludności

Witamina B12

Zalecane normy dietetyczne [µg / dzień]

Dzieci 1-3 lat 0,9
Dzieci 4-8 lat 1,2
Chłopcy 9-13 lat 1,8
Młodzież męska 14-18 lat 2.4
Mężczyźni 19-30 lat 2,4
Mężczyźni 31-50 lat 2,4
Mężczyźni 50-70 lat 2,4
Mężczyźni powyżej 70 lat 2,4
Dziewczęta 9-13 lat 1,8
Młodzież żeńska 14-18 lat 2,4
Kobiety 19-30 lat 2,4
Kobiety 31-50 lat 2,4
Kobiety 50-70 lat 2,4
Kobiety powyżej 70 lat 2,4
Kobiety ciężarne do 18 lat 2,6
Kobiety ciężarne 19-30 lat 2,6
Kobiety ciężarne 31-50 lat 2,6
Kobiety karmiące do 18 lat 2,8
Kobiety karmiące 19-30 lat 2,8
Kobiety karmiące 31-50 lat                2,8


*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Niedobór witaminy:

- zaburzenia powstawania ciałek krwi, zwłaszcza czerwonych - niedokrwistość złośliwa, magaloblastyczna (choroba Addisona - Biermera),
- zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka,
- zaburzenia żołądkowo jelitowe i brak apetytu,
- stany zapalne ust,
- zaburzenia w układzie nerwowym (zaburzenia czucia, niezborność ruchów, zmęczenie, drętwienie rąk i nóg, trudności w chodzeniu),
- zaburzenia wzrostu u dzieci,
- niemiły zapach ciała,
- hiperhomocysteinemia,
- jąkanie się,
- depresja,
- dolegliwości miesiączkowe.

Nadmiar witaminy:

- przy stosowaniu przez dłuższy czas megadawek tej witaminy zaobserwowano u niektórych ludzi objawy uczuleniowe.

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:

Środowisko zasadowe, światło, alkohol, estrogen, cukier, tabletki nasenne, neomycyna, kodeina, aspiryna, antybiotyki, leki przeciwdepresyjne

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:

Witamina A, witamina B1, witamina B6, kwas foliowy, witamina C, witamina H, potas, wapń, sorbitol

  • zapasy witaminy B12 magazynowane są w wątrobie i wystarczają do pokrycia zapotrzebowania organizmu na ok. 3 lata,
  • narażeni na jej niedobory są głównie jarosze, osoby ze schorzeniami związanymi z zła produkcja czynnika Castl\'a, a także zaburzeniami wchłaniania w jelitach,
  • wegetarianie to grupa osób, która jest również podatna na niedobory tej witaminy, poprzez eliminacje z diety jaj i przetworów mlecznych,
  • witamina B12 współdziała z kwasem foliowym,
  • jej wchłanianie ułatwia prawidłowo funkcjonująca tarczyca
  • wspomaga wchłanianie witaminy A, pobudzając karoteny do udziału w przemianie materii, dzięki której przekształca się w formę aktywną witaminy A,
  • zdolność do przeprowadzenia syntezy witaminy B12 ma mikroflora przewodu pokarmowego człowieka,
  • słodycze, słodkie wyroby cukiernicze, napoje wysokosłodzone niekorzystnie wpływają na mikroflorę jelit, uszkadzając ją zaburzają jej wchłanianie w organizmie,
  • zapotrzebowanie na witaminę B12 przez całe życie jest porównywalne do masy ziarna zboża.


Skomentuj (0)

  • Otka 3110Otka 31102017-09-03 13:52
    Bardzo ważna witamina w organizmie ludzkim.
  • Kamila K.Kamila K.2012-12-09 18:41
    to niektórzy mają problem jeśli nie spożywają produktów będących źródłem tej witaminy
  • Agnieszka KarwowskaAgnieszka Karwowska2012-09-27 17:52
    za to lubię pstrąga
  • Agnieszka KarwowskaAgnieszka Karwowska2012-09-05 18:55
    nie przepadam za małżami
  • Małgorzata ZiomekMałgorzata Ziomek2012-08-16 13:13
    oj mój układ nerwowy potrzebuję witaminy B12
  • Iza Iza 2012-08-16 00:34
    Jem zgodnie z gr. krwi AB i zastanawiam się jak uzupełnić tą witaminę gdy mam do dyspozycji tylko ryby i jaja. A o świeże a nawet DOŚĆ świeże ryby bardzo trudno gdy nie mieszka się nad samym morzem. Pozostaje codziennie wcinać jajka, albo sztucznie suplementować chyba?
  • Weronika Weronika 2012-07-02 17:26
    Bardzo przydatne informacje, dziękuję :)

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB