Witaminy

wyślij link e-mailem      

3+1 GRATIS!

Zaproś nowych użytkowników i korzystaj z wybranej diety BEZ OPŁAT!

B3 (witamina PP, nikotynamid, kwas nikotynowy, niacyna, amid kwasu nikotynowego, pelagranina, niacynamid)


B3 Opis i funkcje:

Witamina PP (niacyna) – Zalicza się do niej kwas nikotynowy i amid kwasu nikotynowego. Znajduje się we wszystkich tkankach organizmu. Szczególnie jest jej dużo szczególnie w mięśniach szkieletowych, nerkach i wątrobie. Uczestniczy w utlenianiu komórkowym, przemianach białek, węglowodanów oraz tłuszczów. Wspomaga obniżanie cholesterolu we krwi, utrzymuje dobry stan nabłonka skóry, układu nerwowego i przewodu pokarmowego. Rozszerza naczynia krwionośne mózgu przez co usprawnia jego funkcjonowanie. Jest niewrażliwa na oddziaływanie tlenu, światła, środowiska zasadowego i kwaśnego.



Zawartość w 100 [g] lub [ml] produktu [mg]
Drożdże 35,5
Orzechy ziemne 24,2
Otręby pszenne 21
Wątróbka 12,2
Tuńczyk 10,3
Drób 9,6
Suszone brzoskwinie 8,2
Serca 7,2
Łosoś 6,8
Ziarno pełne 5,2
Migdały 4,7
Kasza gryczana 4,0
Soja 2,9
Pomidory/TD> 1,4

 

Zapotrzebowanie:

Witaminę B3 wyraża się w tabelach żywieniowych w miligramach [mg].

Zalecane normy dietetyczne na Witaminę B3 dla różnych grup ludności*

Grupy ludności

Witamina B3 (PP)

Zalecane normy dietetyczne [mg / dzień]

Bezpieczna maksymalna dawka nie powodująca ryzyka efektów ubocznych [mg / dzień]

Dzieci 1-3 lat 6 10
Dzieci 4-8 lat 8 15
Chłopcy 9-13 lat 12 20
Młodzież męska 14-18 lat 16 30
Mężczyźni 19-30 lat 16 35
Mężczyźni 31-50 lat 16 35
Mężczyźni 50-70 lat 16 35
Mężczyźni powyżej 70 lat 16 35
Dziewczęta 9-13 lat 12 20
Młodzież żeńska 14-18 lat 14 30
Kobiety 19-30 lat  14 35
Kobiety 31-50 lat 14 35
Kobiety 50-70 lat 14 35
Kobiety powyżej 70 lat 14 35
Kobiety ciężarne do 18 lat 18 30
Kobiety ciężarne 19-30 lat 18 35
Kobiety ciężarne 31-50 lat 18 35
Kobiety karmiące do 18 lat 17 30
Kobiety karmiące 19-30 lat 17 35
Kobiety karmiące 31-50 lat 17                                                                    35

*(według Dietary Reference Intakes ustalone przez National Academy of Sciences, Food and Nutrition Board, USA)

Niedobór witaminy:

- wystąpienia pelagry - tzw. rumień lombradzki - szorstkość i zaczerwienienie skóry,
- zaburzenia w metabolizmie cukrów,
- zaburzenia procesu oddychania komórkowego,
- dysfunkcji układu trawiennego (biegunki, spadek masy ciała, osłabienie),
- zakłócenia w funkcjonowaniu układu nerwowego (bezsenność, zawroty głowy, bóle głowy, zapalenie nerwów, zaburzenia pamięci). 

Nadmiar witaminy:

- uszkodzenie wątroby,
- niemiarowość pracy serca,
- dolegliwości skórne (pieczenie i swędzenie),
- podniesienie poziomu glukozy we krwi.

Co wpływa na pogorszenie wchłaniania:

 sulfonamidy, alkohol, tabletki nasenne, estrogen, antybiotyki, środki antykoncepcyjne, kawa, herbata, cukier, azotan sodu 

Co wpływa na polepszenie wchłaniania:

 kompleks witamin B, witamina B1, witamina B2, witamina B5, witamina C, fosfor, chrom

  • nieodpowiedni poziom witaminy PP może wpływać na zmiany osobowości, ze względu na to, że jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgu,
  • pomimo procesów przetwarzania żywności witamina nie ulega żadnym zmianom,
  • produkty obfitujące w cukry powodują straty witaminy niacyny,
  • kwasu nikotynowego i amidu kwasu nikotynowego nie powinno się mylić z niekorzystnie wpływającą na nasz organizm nikotyną występująca w tytoniu,
  • zapotrzebowanie na witaminę PP jest zwykle zaspokajane przez jej powstawanie z tryptofanu (1mg niacyny równa się 60mg tego aminokwasu),
  • według badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, niacyna wpływa korzystnie na obniżenie poziomu cholesterolu w organizmie nawet o 22%,
  • może wspomagać leczenie dolegliwości związanych z krążeniem u osób z wąskimi zyłami, ponieważ rozszerza naczynia krwionośne
  • łagodzi bóle migrenowe


Skomentuj (0)

  • Agata Agata 2014-08-07 14:20
    większość rzeczy jest dobra;)
  • Kamila K.Kamila K.2012-12-09 18:45
    wszystkie witaminy są ważne
  • Agnieszka KarwowskaAgnieszka Karwowska2012-09-05 18:55
    lubię wszystkie orzechy
  • Marzenna Marzenna 2012-09-04 09:56
    większość tych produktów jadamy, więc chyba niedoborów nie ma
  • Martyna SakowiczMartyna Sakowicz2012-08-21 19:02
    nic dobrego :(
  • Iza Iza 2012-08-17 17:13
    Pyszne rzeczy
  • Małgorzata ZiomekMałgorzata Ziomek2012-08-16 13:18
    są i moje płatki kukurydziane mniam

Login:
Hasło:
Nie pamiętasz hasła?
Zaloguj się FB